KIA e-Niro 1
< Bortsett från växelväljarknapparna är förarmilj
ön traditionellt utformad. < Den eldrivna versionen av Hyundai Kona är en tilltäppt typ. Slät front sparar energi. < Bekväma stolar, men justermöjligheterna är för dåliga och det ger dålig körställning. < Hyundai (och Kia) bjuder på stolsfläktar. Utrustningsnivån är hög. SEDAN INTRODUKTIONEN för snart tre år sedan har Kona Electric uppdaterats några gånger. Våren 2020 kom trefasladdare och delvis nytt infotainmentsystem och nu i somras tillkom möjligheten att utrusta bilen med dragkrok (max 300 kg) samt möjligheten att köpa versionen med utökad räckvidd. Den kostar omkring 15 000 kronor mer och går 3,5 mil längre på en laddning tack vare några små aerodynamiska förbättringar och mer lättrullande däck. De nya lättrullande däcken av märket Michelin Primacy 4 sitter dock inte på testbilen, det gjorde de inte i förra testet och inte den här gången heller. Den har fortfarande de gamla Nexen Fera-däcken, och det vill vi klaga på igen eftersom de har dålig bromsprestanda. Kona bromsar från 100 km/h till 0 på 38,9 meter. Om du ska köpa en Hyundai Kona Electric? Se till att den inte har Nexen-däck! Kona Electric är drygt 20 000 kronor billigare än en likvärdigt utrustad Kia e-Niro som vi håller som en bättre bil och värd merkostnaden. TEKNIKENSVÄRLD.SE 45 < Ionitys HPC-laddare kan ge 350 kW, men Kona kan inte ta emot mer än 100 kW. < Bagageutrymmet är i minsta laget för att göra jobbet åt en hel familj.