KIA e-Niro 1
EXTRA TESTMOMENT: BAKSÄTESKOMFORT BMW i3s Godkänt
benutrymme och fotutrymme under framstolarna. Baksidorna på framstolarna är hårda och obekväma för knäna. Bara två platser, i mitten är det mugghållare. Mycket luftigare än i Mazda. De djupa sidorutorna släpper in ljus men går inte att sänka. Hyundai Kona Man sitter lägre, mer ihopsjunken än i ID.3 och e-Niro. Inget lårstöd alls. Lite sämre benutrymme och ingen plats för fötterna under framstolarna. Högre karossidor ger sämre utåtsikt. Bra takhöjd. En liten, nästan obetydlig kardantunnel, som i e-Niro. Kia e-Niro Inte lika luftig känsla som i ID.3. Men bra benutrymme. Fötterna får inte plats under framstolarna. Framstolarnas baksidor är hårda, men urgröpta för att ge mer plats åt knäna. Bara en liten kardantunnel som inte stör direkt. Bra takhöjd. Mazda MX-30 Nästan acceptabelt benutrymme men fötterna får inte plats under stolen framför. Mjuka baksidor på framstolarna är bra. För lågt i tak för en lång vuxen. Väldigt smalt och trångt för tre passagerare. Känns instängt och det går inte att hissa sidorutorna. < Bagageutrymme är inte elbilarnas starkaste sida. Kia e-Niro är minst dålig. 52 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 •