KIA e-Niro 1
< ID.3 är en kompetent bil, men den vinner inte t
estet. SAMMANFATTNING Med Typ 1 och Golf har Volkswagen satt stora delar av världen på rull. Två bilmodeller som har satt stor prägel på världens trafikbild och inte minst format bilden av Volkswagen. ID.3 har format bilden av det nya Volkswagen. Post dieselgate. Ingen annan bilmodell har marknadsförts så hårt och byggt upp så stora förväntningar. När Volkswagen kommer med sin första riktiga elbil, då tar elbilsboomen fart på riktigt, har många spekulerat. Nu är den här, har gått igenom sitt första test och vi kan konstater att ja, det är högst troligt att ID.3 går om Tesla Model 3 och blir Sveriges mest sålda elbil. Kanske till och med Europas om inte det större och mer praktiska syskonet ID.4 sprintar förbi. ID.3 HAR allt man kan förvänta sig av en modern elbil och i alla testmoment presterar den på en jämn och hög nivå. Det finns ingenting uppenbart att störa sig på, ingenting som skaver eller kräver omedelbar bättring om vi inte räknar med det pinsamma faktum att Volkswagen inte har fått ordning på all mjukvara trots att bilen har släppts ut på vägarna. Köpare som har betalat maxpris för en ID.3 1st Max har fortfarande inte tillgång till den avancerade head up-displayen 54 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • med AR-funktioner och uppdateringarna över nätet (OTA) dröjer också. Volkswagen kommer säkerligen att trumma på med ID.3, trycka ut den på marknaden och den kommer i billigare versioner än den 480 000-kronorsbil vi beräknar milkostnaden på. Den kommer att bli en försäljningsframgång, det är den tillräckligt bra för. MEN, VI kan inte se att den är uppenbart bättre på något än Kia e-Niro – en elbil som har funnits till försäljning sedan 2018 och framstår som en okomplicerad och rättfram konstruktion i förhållande till ID.3 som har krävt enorma miljardinvesteringar från Volkswagen. Kia e-Niro presterar på samma nivå som ID.3 och vid vissa testmoment ännu bättre. Att den dessutom blir fem Kia e-Niro presterar på samma nivå som ID.3 och i vissa testmoment ännu bättre. kronor billigare per mil fastställer testsegern ytterligare. DE ANDRA då? BMW i3s är en bil vi charmas och underhålls av, men inte skulle vilja betala för eller leva med till vardags. Den är för dyr och opraktisk. Hyundai Kona Electric är på många sätt lik kusinen från Kia. Den har lika bra räckvidd och lika bra laddegenskaper men är trängre och mindre bekväm. Den är helt enkelt sämre på att fungera som ett hushålls enda bil. Mazda MX-30 är ett roligt tillskott till elbilsvärlden. När miljöbonusen är borträknad får man en bil för strax under 300 000 kronor och för de pengarna uppfattas MX-30 som ovanligt påkostad och exklusiv. Men kom ihåg det trånga baksätet och den korta räckvidden. MX-30 kommer aldrig att ta sig längre än 19-20 mil på en laddning. Nissan Leaf kommer längre än så, rent av det dubbla. Men så långt vill vi inte åka i Leaf. Sanningen är att tiden har sprungit ifrån Leaf som har åtskilliga brister man inte bör acceptera i en modern bil med ett pris närmare en halv miljon kronor. Leaf har varit en pionjär i elbilssfären men är det inte längre. I det här testet kammar Leaf hem den inte så åtråvärda sistaplatsen. •