KIA e-Niro 1
i3 REX (med räckviddsförlängande bensinmotor) fic
k nöja sig med ett batteri på 22,6 kWh och en NEDC-uppmätt räckvidd på 19 mil. I verkligheten kom man 12-13 mil på en laddning. År 2017 utökades batterikapaciteten till 33 kWh och hösten 2018 kom det nuvarande batteriet på 42,2 kWh. För att krångla till det lite anger BMW själva batterikapaciteten i amperetimmar, vilket blir 60, 90 och 120 Ah. I3 finns i dag att köpa i två utföranden: Med och utan tillägget s. Vi kör i3s som är ett slags mild sportversion med 184 i stället för 170 hästkrafter. S-modellen rullar också på något bredare och större hjul. Precis som ID.3 driver i3s på bakhjulen, men skillnaden är att BMW:s elbil är tokrolig att köra. Här finns körglädje i kubik oavsett hastighet men på långfärdsetapperna på motorväg räcker komforten inte till. I3s är i första hand en stadsbil. BMW I3S må fortfarande kännas supermodern, men tiden har delvis sprungit ifrån den när det gäller räckvidd och laddning. 120 Ah-batteriet ger en teoretisk räckvidd upp till 27,9 mil. Räkna snarare med 25 mil, säger vi. Och det är ingen idé att sikta på Ionitys snabbladdningsstationer som kan ge 350 kW laddeffekt, i3s kan ta emot maximalt 50 kW likströmsladdning men hemmavid, med växelströmsladdning, tar den upp till 11 kW – lika mycket som ID.3. I3s får fortfarande många förare att spontant utbrista ”den här vill jag ha!”, men när allt kommer omkring inser de flesta att det inte skulle gå att leva med den som enda bil i ett hushåll. Dagens i3 kommer inte att få någon uppföljare. BMW:s framtida elbilsstrategi fokuserar på mindre komplicerade konstruktioner. Det hindrar dock inte modellen från att fortsätta byggas. Under andra halvan av 2020 har efterfrågan på i3 ökat så pass att fabriken i Leipzig har tvingats höja produktionstakten. < Testbilen är i det iögonfallande Edition Roadstyle-utförandet som ger svarta fälgar och kopparfärgade inslag. TEKNIKENSVÄRLD.SE 43