KIA e-Niro 1
D et är nu det ska hända. Försäljningen av helt e
ldrivna bilar har ökat i stadig takt under de senaste åren, med Tesla som drag lok. Men det är nu det ska ta fart på riktigt. Alla har väntat på att Volkswagen ska lansera sin första helt elektriska bil, då kommer omställningen till el att skyndas på! Nu är den här. I redaktionsgaraget står det en svenskregistrerad Volkswagen ID.3 och vi får göra vad vi vill med den. Nästan i alla fall. Bredvid ID.3 står några av Sveriges mest sålda elbilar. De närmaste konkurrenterna både sett till pris och egenskaper. I det första testet på svenska vägar kommer ID.3 att ställas mot BMW i3s, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Nissan Leaf samt den lite udda och pinfärska utmanaren Mazda MX-30. Vi kan direkt adressera elefanten i rummet – nej, Tesla Model 3 är inte med i det här testet. Den är för dyr. Instegsmodellen Model 3 Standard Range kostar från 559 900 kronor, vilket förvisso inte är någon avgrundsdjup skillnad mot den testade ID.3 som kostar 484 000 kronor. Men någon Model 3 Standard Range finns inte att tillgå. Tesla Sverige har bara den 100 000 kronor dyrare Long Range att låna ut och att leta upp en Standard Range på annat håll visar sig vara en svår uppgift. Nästan alla Model 3-köpare köper bilen med längre räckvidd. Nej, Volkswagen ID.3 är inte här för att konkurrera med de lyxiga elbilarna med rekordlång räckvidd. Volkswagen har under hela lanseringsperioden pratat om hur folklig och tillgänglig ID.3 ska bli. Det har pratats om låga priser, 35 000 euro. Till och med 25 000 euro. Vi kan redan nu konstatera att den inte alls är så billig, men hur bra är den? Det tar vi reda på nu. VOLKSWAGEN ID.3 Vi har sett det förut. 1974 lanserade Volkswagen den första Golfen och även om Bubblan, Typ 1, skulle komma att fortsätta tillverkas under många år framöver förstod alla att dess dagar var räknade. Framtiden tillhörde Golf. År 2020 händer samma sak. Volkswagen Golf finns alltjämt och kommer säkerligen att vara Volkswagens bästsäljare under de närmaste åren, men alla har nog på känn att framtiden tillhör ID.3. För Volkswagen har verksamheten ända sedan andra världskriget grundats i en modell. Först Typ 1, sedan Golf och nu tycks allt handla om ID.3. Det här är modellen som ska utmejsla Volkswagens nya identitet. Det är dock ingen färgsprakande identitet 38 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • som utstrålas här nere i redaktionsgaraget. Den alldeles fabriksnya ID.3-bilen är grå så det förslår och den som tittar slarvigt på baken kan missta den för att vara en Golf. I fronten är identiteten starkare. LED-strålkastare med vänligt uttryck och avsaknaden av grill gör att ID.3 avviker från resten av familjen. NÄR VI öppnar förardörren är det en air av budget som slår emot oss. Det beror inte på att Volkswagen har valt enkla och billiga material (bortsett från i dörrsidorna) utan på att det inte finns någonting onödigt. Interiören är nästan lika avskalad som i Tesla Model 3 och första prioritet tycks ha varit att allt som inte är absolut nödvändigt ska bort. Framstolarna är nästan lika platta och enkla som baksätessoffan och framför ratten finns en minimal skärm som visar endast det basala; hastighet, återstående räckvidd och farthållarinformation. Visst fungerar det, men skärmen framför ratten är möjligtvis för enkel. För att få se mätarställning och trippmätare måste man till exempel trycka sig fram på pekskärmen och hitta rätt bland menyerna. Och det är inte det enklaste. Vår främsta kritik mot interiören i ID.3 gäller just infotainmentsystemet. Volkswagen borde ha gjort som Volvo och Polestar och tagit in Android Automotive, eller bara utvecklat ett bättre menysystem. Det är för långa väntetider och det kan krävas irriterande många tryck för att till exempel flytta sig från kartbilden till att byta radiokanal. När höstmörkret lägger sig blir det ännu värre. Då blir nämligen touchlisterna för volym och värme osynliga. De sitter i skärmens underkant och eftersom de inte är bakgrundsbelysta blir de osynliga i mörker. Ett försök att höja kupétemperaturen resulterar gärna i att ljudet på stereon sänks. På rattstångens högra sida finns en startknapp, som inte behöver användas. När man har nyckeln med sig, sätter sig i förarstolen och sätter foten på bromsen, eller paus-pedalen, är bilen igång. När man gör det omvända stängs den av. För att kunna köra framåt eller bakåt måste man använda den extremt BMW i3-influerade växelväljaren som sitter ihop med skärmen framför ratten. BILEN VI kör är en så kallad ID.3 1st Plus. De första bilarna i produktion ingick i en 1st-serie som inte längre går att köpa. Grundversionen 1st var billigast med ett pris på 419 900 kronor. 1st Max var dyrast på 541 900 kronor och däremellan hamnade 1st Plus på 479 900 kronor. I Plus-utrustningen ingår inte den omtalade head up-displayen med AR-teknik som Volkswagen fortfarande inte har fått att fungera. Vår testbil har ingen head up-display alls. Den har heller inte Apple CarPlay eller < ID.3-interiören är avskalad, nästan till överdrift. Mellan framstolarna finns stora förvaringsfack. < Karossen är maximalt utdragen åt alla håll med ett hjul i varje hörn.