KIA e-Niro 1
Kia e-Niro Advanced Pris/förmånsvärde Motor, batt
eri Koldioxidutsläpp Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) 481 900/25 929 El, 67 kWh. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) i.u. 204 1 860 1 864 7,4 7,8 1,53 1,59 kWh/mil 41,8 45,5 41,8 45,5 40,42 Köregenskaper: Vuxnare chassi än Kona. Kvick och känslig styrning. Bra på motorväg. Körsmidighet: Stor kaross, men ändå lätt att överblicka. Bra sikt åt alla håll. Motor/kraftöverföring: Likadan drivlina som i Kona. Stark och lättkörd. Bra motorbroms. Utrymmen: Stora yttermått ger också bäst innerutrymmen. Rymlig och lättlastad! Komfort: Betydligt bättre fjädringskomfort än Kona. Högre ljudnivå än i Mazda och VW. Användarvänlighet: Precis lika superenkel förarmiljö som Kona. Bra räckvidd. Att köpa: Näst dyrast i det här testet, men eNiro har en hög nivå på grundutrustningen. Att äga: eNiro förväntas hålla sitt värde väldigt bra. Det gör mycket för totalekonomin. Säkerhet: Full pott hos Euro NCAP. Bromsar bra, älgar bra. Har bra hjälpsystem. Miljö: eNiro har stort batteri, men är näst snålast av alla bilarna i testet. TOTALBETYG Max: 100 7 8 8 8 7 9 5 8 9 10 79 < Kommentar: Att betala nästan en halv miljon kronor för en Kia i golfklasstorlek låter förstås halvgalet. Men titta på milkostnaden – e-Niro blir näst billigast när totalekonomin räknas ihop. VW ID.3 är en ytterst stark utmanare, men till syvende och sist gör den inget som Kia e-Niro inte kan. Mazda MX-30 First Edition Pris/förmånsvärde Motor, batteri Koldioxidutsläpp Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) i.u. 349 500/28 583 El, 35,5 kWh. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) 145 1 717 1 750 9,5 9,7 1,72 1,90 kWh/mil 20,6 20,0 20,6 20,0 30,50 Köregenskaper: Stabil på motorväg, men pigg och rolig på småvägar. Körsmidighet: Låg och omsluten körställning. Dålig bakåtsikt. Upplevs som stor. Motor/kraftöverföring: Näst långsammast. Kraftutveckling som liknar en bensinbil. Utrymmen: Samma koncept som i3, men aningen större. Bättre benutrymme i baksätet. Komfort: Riktigt låg ljudnivå och bra fjädringskomfort. Användarvänlighet: Den korta räckvidden och de opraktiska bakdörrarna ger dåligt betyg. Att köpa: En snudd på fullutrustad MX30 köps för under 300 000 kr. Det är bra. Att äga: MX30 får riktigt låg milkostnad, främst tack vare den begränsade värdeminskningen. Säkerhet: Ej testad i Euro NCAP. Och MX30 övertygar inte i älgtestet. Miljö: Drar å ena sidan mer el än de andra, men har å andra sidan ett betydligt mindre batteri. TOTALBETYG Max: 100 8 6 6 5 8 6 8 9 7 9 72 < Kommentar: Mazda har äntligen fått ut sin första elbil och som vanligt har de gått sin egen väg. Design och köregenskaper har uppenbarligen setts som betydligt viktigare än räckvidd och användbarhet i utvecklingsarbetet. MX-30 passar bäst som andrabil i ett hushåll. Nissan Leaf e+ N-Connecta 62 kWh Pris/förmånsvärde Motor, batteri Koldioxidutsläpp Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) 461 500/24 139 El, 62 kWh. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) i.u. 218 1 799 1 787 9,7 6,9 1,52 1,80 kWh/mil 40,7 38,5 40,7 38,5 44,35 Köregenskaper: TVspelskänsla i ratten. Behaglig att åka i, trist att köra. Körsmidighet: Dubbla Astolpar som stjäl mycket sikt. Begränsad sikt bakåt. Motor/kraftöverföring: Borde vara snabbare med sin höga effekt. Bra motorbromsfunktion. Utrymmen: Bra benutrymme bak, men takhöjden räcker inte till. Dåligt utformat bagageutrymme. Komfort: Hyfsad komfort tack vare stora däck och väl avvägd fjädring. Riktigt dåliga stolar. Användarvänlighet: Utströsslade knappar och lurigt växelvred drar ner betyget. Att köpa: Leaf ger mycket räckvidd och utrustning för pengarna. Men den är också gammalmodig. Att äga: Förväntat stort värdetapp gör att Leaf blir förhållandevis dyr att äga. Säkerhet: Klarar inte älgtestet, men har bra bromsprestanda och fem stjärnor från Euro NCAP. Miljö: Leaf är hyfsat snål på kilowattimmarna. Näst störst batteri i testet. TOTALBETYG Max: 100 6 6 7 6 6 6 6 7 6 10 66 < Kommentar: När den ställs mot fem kompetenta konkurrenter är det svårt att förstå hur Leaf har kunnat bli en sådan försäljningsframgång. En gång i tiden var den före sin tid, nu känns den bara som en tio år gammal bil vars enda existensberättigande är den snåla eldrivlinan. Volkswagen ID.3 Pro Performance Pris/förmånsvärde Motor, batteri Koldioxidutsläpp Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) i.u. 204 484 500/26 427 El, 62 kWh. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) 1 842 1 836 7,6 7,3 1,75 1,71 kWh/mil 33,1 42,0 33,1 42,0 45,79 Köregenskaper: Snabb styrning och neutralt chassi, men sammantaget en anonym upplevelse. Körsmidighet: Väldigt bra sikt åt alla håll. Växelväljaren gillas inte av alla. Motor/kraftöverföring: Lättkörd som få, och lagom snabb. Begränsad motorbromsfunktion. Utrymmen: Luftig och rymlig kupé fram och bak. Bagageutrymmet är mindre än i Kia. Komfort: Trista framstolar, men fjädringen är bra och ljudnivån relativt låg. Användarvänlighet: Godkänd räckvidd. Skärmlösningarna och växelväljaren funkar ok, inte mer. Att köpa: Det finns en uppsjö varianter att välja mellan. Men ingen kostar under 400 000 kr. Att äga: Klarar sig undan med hyfsad milkostnad. Men varför 5 kr dyrare per mil än Kia? Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP. Klarar älgtestet med minimal marginal. Miljö: ID.3 uppmäts för högst elförbrukning i testet, men kan inte sägas vara ett miljösvin för det. TOTALBETYG Max: 100 7 8 8 8 7 8 5 7 7 9 74 < Kommentar: ID.3 är ingen revolutionerande elbil, för att bli det måste den vara billigare. Det kommer billigare versioner, men i dagsläget går det inte att köpa en ID.3 för mindre än 430 000 kronor. I skrivande stund är ID.3 inte testad av Euro NCAP, vilket gör att den tappar poäng. Du vet väl att äldre tester finns att ladda ned på TEKNIKENSVÄRLD.SE 63