KIA e-Niro 1
KIA E-NIRO EN ANDRA ÅSIKT Det finns en anledning
till att både Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric finns med på topp-fem över Sveriges mest sålda elbilar. Den sydkoreanska bilkoncernen Hyundai-Kia har helt enkelt gjort läxan. De har gett sina elbilar de egenskaper man kan förvänta sig av en modern elbil. Det vill säga lagom stort batteri, tillräckliga innerutrymmen, rimliga prislappar och inte minst snåla motorer. Kona Electric är testets mest energieffekPATRIK LINDGERN OM KIA E-NIRO Med e-Niro får man förhållandevis billiga och många mil, dessutom med relativt bra komfort och skapliga innerutrymmen. Den är inte så pjåkig bakom ratten, men den bjuder inte heller på någon riktig spänning. En fullgasacceleration är väl det som skänker mest glädje i e-Niro, den är kvick. Den är inte bäst på något specifikt egentligen, men bra på det mesta och det har visat sig räcka långt. tiva bil, men e-Niro är inte långt efter. Trots den högresta suv/crossoverkarossen kommer Kian undan med en testförbrukning på 1,53 kWh/mil, vilket är i paritet med den betydligt mer strömlinjeformade Nissan Leaf och den fjäderlätta BMW i3s. Den låga förbrukningen blir än mer imponerande när vi mäter accelerationen. Med 7,4 sekunder från 0 till 100 km/h är e-Niro bara en tiondel långsammare än i3s som är testets snabbaste bil och upp till 160 km/h är Kian snabbast av alla. ELMOTORN DRIVER på framhjulen med 204 hästkrafter och hela 395 newtonmeter. Volkswagen ID.3 har också 204 hk, men bara 310 Nm. Däri ligger skillnaden. Full gas i Kia e-Niro ger en rejäl knuff som får e-Niro att kännas som en sportbil jämförelse med sina tröga syskon Niro Hybrid och Niro Plug-in Hybrid. Att ha tillgång till en så kraftfull och modern drivlina i en bil som interiört ser så gammalmodig ut förvirrar sinnena. Visst finns det en digital instrumentering framför ratten och en stor pekskärm, men också ovanligt många och ovanligt stora knappar. Det går att snabbt trycka igång rattvärme, defroster, stolvärme och stolfläkt – nästan vad du vill utan att svepa dig fram på pekskärmen. Nej, det ser inte modernt ut, men det funkar utan inlärningsperiod. Alla sitter betydligt bättre i e-Niro än i Kona Electric, här går det att sitta lägre och få ratten närmare kroppen men kanske bäst av allt är att fjädringen är som i en normal bil! Lagom mjuk utan att vara svampig. Det vore fel att kalla e-Niro körglad, men helt stentrist är den i alla fall inte. Styrningen är snabb och ger en viss aning om vad som händer med framhjulen men mest övertygar bilen på landsväg och motorväg. Här upplevs e-Niro som ett nummer större än i3s, Kona och Leaf. Långfärdsegenskaperna är på samma höga nivå som MX-30 och ID.3. KIA E-NIRO kan ta emot upp till 11 kW vid växelströmsladdning och 100 kW vid likströmsladdning. Det senare skiljer e-Niro från syskonet e-Soul som toppar 50 kW snabbladdning. Om det är värt merkostnaden på nästan 40 000 kronor får man avgöra själv, men bortsett från den lägre laddeffekten framstår e-Soul som ett mycket attraktivt alternativ till både e-Niro och Kona Electric. Med 4,38 meter i längd går e-Niro rakt in i Golfklassen och jämfört med kusinen från Hyundai är e-Niro 20 centimeter längre. Vi kan konstatera att det framför allt har gynnat lastutrymmet. Taklinjen är upprätt och bakluckan rak, och med fällt baksäte kan vi lasta 1 405 liter, eller 33 läskbackar – bäst i test. < När sex elbilar ska laddas på fyra laddstolpar blir det gott om tid för Ruben att öva på sin stand up-rutin. < Knappen för rattvärme har hamnat ända borta till höger om växelväljarsnurran. Snurrigt! < Bagageutrymmet är djupt, men blir tyvärr inte plant. Baksätet sticker upp ordentligt. TEKNIKENSVÄRLD.SE 47