KIA e-Niro 1
< Framstolarna och övre delen av dörrsidorna gör
att ID.3 känns billigare än vad den är. < Knoppen vrids framåt för att lägga i D-läget. Vrid den framåt igen och det bromsande B-läget aktiveras. < Maxlasten på 424 kg är hög för att vara en elbil. Men ID.3 klarar att bära sitt lass genom älgtestet. < Under fronthuven finns inget extra förvaringsutrymme. Pinne till huven känns inte 2020. < Paus-pedalen behöver inte alltid användas. Playpedalen kan släppas upp för motorbroms. tyngdpunkten är låg och viktfördelningen bra, men fjädringen är så mjuk i sidled att ID.3 häver sig tungt åt sidorna och börjar studsa när ingångshastigheten höjs till 70 km/h. Någon känsla eller precision i styrningen finns inte. Älgtestmäster Ruben försöker ett otal gånger, med olika resultat varje gång. Till slut klaras 72 km/h som ingångshastighet och ID.3 får ett godkänt betyg. Men det är helt utan extra beröm. Vi klockar maxaccelerationen från 0 till 100 km/h till 7,6 sekunder. Det är snabbare än Mazda och Nissan, men långsammare än BMW och de två framhjulsdrivna koreanerna. Någon Tesla-lik fartexplosion finns absolut inte, ID.3 accelererar snarare som en stark bensinturbo-bil. De stora mjukvaruproblem som det har < ”Mannen som kunde tala med laddstationer”, Erik Wedbergs debutbok, i butik till våren! rapporterats om märker vi inte i vår testbil. Allting fungerar, som det förstås ska göra i en alldeles ny bil. Den adaptiva farthållaren lämnar dock en del övrigt att önska. Precis som i flera andra bilar från VW-gruppen märker vi flera gånger att den läser av fel hastighetsskylt, vilket några gånger får bilen att försöka bromsa ner från 120 till 50 km/h på motorväg. Då gäller det att vara med på noterna! Styrhjälpen vill heller inte hålla bilen i mitten av sin fil, utan reagerar först när filmarkeringen är på väg att passeras och då med ett rejält ryck i ratten. HAR ID.3 potential att bli den nya folkbilen? Kommer den att ta eldriften till de stora massorna? Förmodligen, men inte för att den tillför någonting nytt. Den kommer att lyckas, bli en försäljningsframgång, tack vare att den är tillräckligt bra och har ett VW-märke i fronten. När vi sammanställer alla testresultat och intryck kan vi inte se att iD.3 gör något som inte Kia e-Niro redan gör. Och har gjort i snart två år. ID.3 har inte längre räckvidd, den är inte rymligare, inte roligare att köra och den är framför allt inte billigare. Den är däremot, precis som sin avgasutsläppande föregångare Golf, tillräckligt bra. TEKNIKENSVÄRLD.SE 41