KIA e-Niro 1
BMW i3S Man får tycka att BMW i3s är ful, men man
måste också erkänna att den har något speciellt. Det finns inte många andra drygt sju år gamla bilmodeller som har behållit samma fräschör som BMW i3s. Kanske beror det på att den är helt egen, ser inte ut som något annat? Vi har ju kört den förut, flera gånger, men även den här gången häpnar vi över BMW:ns insida. Att öppna den långa förardörren och sätta sig i den tunna stolen är som att lämna bilvärlden och kliva in i en annorlunda framtid. BMW har verkligen lyckats skapa något udda. Runt hela passagerarcellen finns en ram < i3 bjuder på en sällsynt bra körställning, nästan oavsett kroppstyp. EN ANDRA ÅSIKT byggd av kolfiberarmerad plast och i dörrtrösklarna ligger den synligt naken. Än en gång häpnar vi också över körställningen. Den är ju perfekt! Inte olik en WRC-bil. Man sitter långt bak i bilen, lågt och det finns troligtvis ingen annan ratt med så stor justermån som den här. Här kan inte ens Linus ”sitta-med-ratten-i-bröstet” Pröjtz klaga. Körställningen är precis raka motsatsen till den i Nissan Leaf. Den fantastiska körställningen, och svängrummet för passageraren i stolen bredvid har tyvärr en baksida. Och ja, du gissade rätt. Det är baksätespassagerarna som får lida. Benutrymmet bak är kort, utrymmet för fötterna under framstolarna nästan obefintligt och takhöjden lite för knapp för vuxna. Men det kanske inte spelar så stor roll, baksätet i i3s är inte alldeles enkelt att komma in i eftersom bakdörrarna är bakhängda. För att öppna en bakdörr krävs det att framdörren öppnas först. Lösningen är lika opraktisk som den är läcker. BMW I3 såg världens ljus 2013 och blev då världens första massproducerade bil vars bärande struktur utgjordes av kolfiber. Räckvidden var inte lika revolutionerande. Den som inte köpte < Många klagar på att framstolarna känns tunna och hårda. Och det är de också. < BMW:s iDrive-system fungerar bra. Högra delen av träplankan är locket till handskfacket. KALLE GRUNDEL OM BMW i3S Man sitter väldigt bra och den är ju som en gokart att köra, känns framförallt lätt som sjutton. Men chassit är lite för hårt, på ojämnheter är den rentav obekväm att åka i. Det är lite ballt att man ser kolfibern på vissa ställen och jag imponeras av att den känns så rymlig inuti. Jag skulle gärna ha en i3, men den räcker inte till som endabil. Bakdörrarna, ja de är häftiga men jag höll på att låsa fast mig själv på en trång parkeringsplats. < Bagageutrymmet blir nästan helt plant när baksätet fälls. Men utrymmet är alltjämt litet. 42 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • < Förvaringsutrymmet fram har inte plats för så mycket mer än en laddkabel.