KIA e-Niro 1
trådlös laddning av mobiltelefonen (Carplay komme
r vid uppdatering nästa år). Trots att framstolarna är av enklaste sort sitter vi bra. Alla testförare, såväl långa som korta, hittar en bra körställning. Tack och lov! ID.3 bygger ju på den så kallade MEBplattformen och den kommer vi att få leva med många år framöver. I plattformsarkitekturen fastställs många saker som blir minsta gemensamma nämnare i alla bilar den byggs på, till exempel avståndsförhållande mellan ratt, pedalställ och stol. Det verkar som att Volkswagen har träffat rätt. Den som så vill kan sitta lågt med ratten nära sig. I MEB-arkitekturen sätts batteripaketet i golvet, mellan hjulaxlarna. Det ger en något förhöjd sittposition men framför allt bra innerutrymmen. Riktigt så bra som Volkswagen vill påstå är det dock inte. ID.3 är inte lika rymlig som Passat. ID.3 är två centimeter kortare än Golf och har mer svängrum mellan framstolarna, men bagageutrymmet är ungefär lika stort och rymmer lika många läskbackar som Golf. Den stora skillnaden finns i baksätet. I ID.3 sitter man nästan lika rymligt som i Passat. Men bara nästan. RUBEN BÖRJESSON kommer inte riktigt ihåg, men han borde ha varit med senast Teknikens Värld testade en bakhjulsdriven Volkswagen. Bilen borde ha varit en Typ 1 och det borde ha ha gjorts någon gång under mitten av 1970-talet. Nu händer det igen. ID.3 har motorn mellan bakhjulen som är de enda som driver bilen framåt. Den som vill ha en fyrhjulsdriven elbil från Volkswagen får vänta på ID.4. Den låga tyngdpunkten, den lätta framvagnen och bakhjulsdriften ger köregenskaper som är ovanliga för att vara i Volkswagens värld. ID.3 har inte riktigt lika smala hjul som BMW i3, men körkänslan är inte helt olik. Det finns en härlig lätthet och precision i styrningen och vändcirkeln är snäv. ID.3 är smidig och lättkörd i stadstrafik samtidigt som den hittar ett lugn på motorväg. Den kvicka känslan vi upplever i stadstrafik falnar tyvärr på kurviga landsvägar. ID.3 lever inte upp så som vi trodde att den skulle göra. Framhjulen tappar snabbt fäste och ger rejäl understyrning och vi tvingas konstatera att ID.3 inte är den härliga svansmotoriserade körmaskin vi hade hoppats på. Älgtestet visar sig bli ett delmoment den klarar med nöd och näppe. Visst, När vi sammanställer alla testresultat och intryck kan vi inte se att ID.3 gör något som inte Kia e-Niro redan gör. ANDRA ÅSIKTER OM VOLKSWAGEN ID.3 MARCUS ENGSTRÖM Upp som en pannkaka eller vad det heter. När Tesla känns som en helt ny slags telefon som man kan förflytta sig med så kan man…byta färg på kupébelysningen i ID.3. Det här är dock den perfekta bilen för folk som inte på nåt sätt är intresserade av bilar, och kommer förmodligen att säljas i stora mängder tack vare privatleasingpriset. Jag hoppas ID.4 blir roligare. RUBEN BÖRJESSON VW byggde upp höga förväntningar och efter lång väntan så kom den, äntligen. Liten utvändigt och förvånansvärt stor invändigt. Mycket snygg och futuristisk. Men jag har bekymmer med pekskärmen. Den är svår att få att göra som jag vill. Så känslig att den ibland reagerar flera gånger på samma tryck. Vill ha? Ja varför inte, men inte mer. GLENN LINDBERG Blev inte framtiden mer spännande än så här? ”Anakin, du var den utvalde!”, som Obi-Wan Kenobi skriker i slutet på Star Wars i ren desperation och besvikelse. Okej, riktigt så illa är det inte, men nu när hajpen lagt sig frågar jag mig själv: hur kunde jag vara så dum? Självklart satsar Volkswagen på det säkra kortet. Det är lätt att summera ID.3: Som en Golf, fast på el. En helt vanlig bil som anonymt smälter in i trafikbilden, på var mans uppfart, på rad i köerna som ringlar sig ut från storstaden. < ID.3 är den första bilen på många år från Volkswagen som driver enbart på bakhjulen. 40 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 •