KIA e-Niro 1
< Kommentar: För att mäta elförbrukningen använde
r vi Ionitys laddstationer där skärmarna ger detaljerad information om laddeffekt och energiåtgång. Vi börjar med att ladda alla bilar till 80 procent, kör en runda i kolonn på cirka 15 mil (här sätter Mazdan en begränsning för hur långt vi kan köra) och kommer tillbaka till samma laddstation för att ladda upp till 80 procent igen. Då ser vi exakt hur många kilowattimmar bilarna har dragit under körningen. PRESTANDA VERKLIG MOTOREFFEKT Acceleration genom växlarna (sek) 0–50 km/h 0–70 km/h 0–100 km/h 0–100 km/h enligt tillverkaren 0–130 km/h 0–160 km/h 0–200 km/h 0–201 meter 0–402 meter Sluthastighet vid 402 m Omkörning 70–130 km/h Toppfart enligt tillverkaren BRÄNSLEFÖRBRUKNING WLTPkörcykeln (Tillverkarens uppgifter) Kia Hyundai BMW Mazda Nissan Volkswagen 1,59 kWh/mil 1,54 kWh/mil 1,61 kWh/mil 1,90 kWh/mil 1,80 kWh/mil 1,71 kWh/mil Testför brukning 1,53 kWh/mil 1,37 kWh/mil 1,58 kWh/mil 1,72 kWh/mil 1,52 kWh/mil 1,75 kWh/mil Differens mellan EU-cykeln och Sverigecykeln -0,03 kWh/mil -0,18 kWh/mil -0,06 kWh/mil -0,17 kWh/mil -0,28 kWh/mil +0,04 kWh/mil Teknikens Värld har sedan 2007 en egen testmetod för att mäta bränsleförbrukning, ett test vi kallar för Sverige cykeln som utförs på en så kallad rullande landsväg. På www.teknikensvarld.se/sverigecykeln hittar du allt du vill veta om testmetoden. < Kommentar: WLTP-körcykeln är hård mot elbilar. Merparten av testbilarna går snålare under testperioden än i mätning i WLTP-körcykeln. BMW 3,1 4,5 7,3 6,9 11,9 10,2 15,6 145 7,41 160 Hyundai 3,2 4,5 7,5 7,6 11,9 18,9 10,3 15,6 148 7,3 167 Kia 3,1 4,5 7,4 7,8 11,2 18,4 10,2 15,5 149 7,2 167 Mazda 3,7 5,4 9,5 9,7 16,2 11,1 17,0 133 10,8 140 Nissan 3,6 5,5 9,7 6,9 16,5 11,2 17,2 133 11,0 157 Volkswagen 3,3 4,6 7,6 7,3 12,3 20,8 10,4 15,8 146 7,9 160 < Kommentar: Nissan Leaf är den enda bilen som avviker rejält från angiven accelerationsprestanda. TEKNIKENSVÄRLD.SE 61