KIA e-Niro 1
BMW i3s Charged 120 Ah BETYG BMW i3s Charged 120
Ah Pris/förmånsvärde Motor, batteri Koldioxidutsläpp Hyundai Kona Electric Long Range Adv. Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) 439 000/24 505 El, 37,9 kWh.. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) i.u. 184 1 433 1 424 7,3 6,9 1,58 1,61 kWh/mil 24,0 27,9 24,0 27,9 44,86 Kia e-Niro Advanced Köregenskaper: Otroligt kvick i reaktionerna. Skoj! Men kan också bli ostadig i högfartskurvor. Körsmidighet: Kompakt kaross och bra sikt. Dessutom snäv vändradie. Motor/kraftöverföring: Inte alls lika stark och snabb som Hyundai. Bara ett läge på motorbromsen. Utrymmen: Dåligt benutrymme i baksätet. Endast två sittplatser. Begränsat bagageutrymme. Mazda MX-30 First Edition Komfort: Bra ljudkomfort, men kort hjulbas och hård fjädring gör i3 hoppig på dålig väg. Användarvänlighet: Bra förarmiljö, men bakdörrarna är lika opraktiska som roliga. Att köpa: BMW tar fortfarande bra betalt för sin gamla och kompakta elbil. Nissan Leaf e+ N-Connecta 62 kWh Att äga: Höga servicekostnader och stor värdeminskning gör i3 förhållandevis dyr att äga. Säkerhet: Klarar inte älgtestet och saknar en stjärna hos Euro NCAP. Miljö: Ett relativt litet batteri gillas av miljön. Så även den fullt acceptabla förbrukningen. Volkswagen ID.3 Pro Performance TOTALBETYG Max: 100 7 5 10 66 < Kommentar: i3s väcker onekligen habegär hos stora delar av testlaget, men alla inser också att den passar bäst för den som oftast kör i innerstaden och sällan behöver använda baksätet. Batteristorleken i förhållande till priset sätter också käppar i hjulen för BMW:s poängsamlande i det här testet. 62 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • Att äga: Lockande låg milkostnad. Billig i service och underhåll. Låg värdeminskning. Säkerhet: Övertygar i älgtestet och har högsta krockbetyg. Men bromsprestandan duger inte. Miljö: Kona har ett stort batteri men är ruskigt snål med kilowattimmarna. TOTALBETYG Max: 100 8 7 10 72 < Kommentar: Om det inte vore för den stenhårda fjädringen skulle Kona Electric vara en elbil vi gärna lever med till vardags. Den som inte har några stora krav på lastegenskaper får i Kona en stark och mångsidig elbil med lång räckvidd, till ägandekostnader som är svårslagna. 5 5 6 Komfort: Obegripligt hård fjädring och körställningen passar nästan ingen. Hög ljudnivå. Användarvänlighet: Lättjobbad förarmiljö. Bra laddeffekt och lång räckvidd. Att köpa: Lite billigare än kusinen här till höger. Men också en mindre bil. 5 9 6 8 9 7 4 Hyundai Kona Electric Long Range Adv. Pris/förmånsvärde Motor, batteri Koldioxidutsläpp Tjänstevikt (kg) 0100 km/h (s) Bränsleförbr. Räckvidd (el) Räckvidd totalt Milkostnad (kr) 459 500/26 567 El, 67 kWh. 0 g/km Teknikens Världs testvärde Tillv. uppgift. Effekt (hk) i.u. 204 1 800 1 807 7,5 7,6 1,37 1,54 kWh/mil 46,7 44,9 46,7 44,9 41,13 Köregenskaper: Onödigt hårt chassi stör harmonin, direkt styrning. Smidig, men inte rolig. Körsmidighet: Runtomsikten räddas delvis av bra backkamera. Känns större än den är. Motor/kraftöverföring: Så länge framhjulen har grepp är Kona snabb. Bra motorbromsfunktion. Utrymmen: Bara snäppet rymligare än BMW och Mazda. Trångt baksäte och bagageutrymme. 6 7 8 6