KIA e-Niro 1
EN ANDRA ÅSIKT < MX-30 är Mazdas första elbil, me
n inte den första med bakhängda bakdörrar. RUBEN BÖRJESSON OM MAZDA MX-30 Det fattas något. Annars skulle det inte finnas plats i motorrummet så att jag själv skulle krypa in under huven och den kan stängas. En elbil i den här storleken som bara går 15-18 mil är för dåligt. Men en laddhybrid som går så långt och sen har en fossil maskin för längre resor är bra. Det är en helt ny klass. MX-30 kommer snart i en version med en wankelmotor som griper in när elen är slut. Vänta till dess är mitt råd. MAZDA MX-30 Mazdas första elbil är vid en snabb anblick perfekt skräddarsydd för sin tid. En fräckt designad suvkaross med elmotor och vegansk inredning med korkinslag. Kan det bli mer 2020? Ändå är det något som inte stämmer. Med en angiven räckvidd på 20 mil enligt mätning i WLTP-körcykeln har MX-30 kortast räckvidd av alla elbilar som säljs i Sverige just nu. Hur har Mazda tänkt här? När vi proppar i så mycket el det går i batterierna, 100 procent, säger färddatorn att vi kan köra lite drygt 18 mil. Men om vi gör som det sägs att man ska göra för att skona batterierna, det vill säga laddar till bara 80 procent, räcker det inte till mer än knappt 16 mils körning. När vi lyfter på motorhuven ser det ut som att MX-30 inte är riktigt färdigbyggd. 48 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • Runt elmotorn finns oceaner av outnyttjat utrymme. Det är frestande att stoppa ner väskor i de stora hålrummen, men till och med vi inser att det förmodligen är en dålig idé. Tomrummen kommer sig av att MX-30 inte bara är en elbil. Hemma i Japan säljs den även som mildhybrid med 2,0-liters bensinmotor och om två år kommer den som laddhybrid där en wankelmotor arbetar som räckviddsförlängare. Men i dagsläget är det bara elversionen som kallas e-Skyactiv vi har att förhålla oss till och inte ens de fräcka bakdörrarna kan kompensera för den korta räckvidden. Ja, Mazda MX-30 har precis samma sorts bakdörrar som i3s, och saliga RX-8 för den delen. Lösningen är snygg och rolig, men oerhört opraktisk. Att ta sig in i baksätet på en trång parkeringsplats är lika svårt som att lösa ett sudoku utan penna och tänker man sig inte för man kan ”låsa” sig själv mellan dörrarna som öppnas mot varandra. MEN VAD ska man in där i baksätet och göra egentligen? Väl på plats inser vi att Mazdabaksätet är av nödtyp och knappt dugligt för vuxna. Se hellre MX-30 som en tvåsitsig bil med ett bagageutrymme som kan bli ganska stort om man fäller ner baksätesryggarna. Precis som BMW i3s alltså. Till skillnad från i3s är MX-30 riktigt bekväm. Här finns det långfärdspotential så det förslår (ironiskt nog) tack vare låg ljudnivå i kupén, sköna framstolar och mjuk fjädring.