KIA e-Niro 1
< Växelväljaren ställer till det för oss när vi s
tänger av bilen och glömmer att föra den tillbaka till P. < Analoga mätare för kraftutveckling och batteriladdning. Ovanligt i en elbil. < Bunkerlika fönstergluggar gillas inte av baksätespassagerarna. < Insidan är konceptbilslikt snyggt. Tyvärr är baksätet trångt. < Äkta kork är ett roligt inslag i inredningen. Men hur väl åldras materialet? < Bakhängda dörrar är roligt. Det kan man inte säga något annat om. När man bortser från Mazdans stilsäkra utförande och trevliga köregenskaper kvarstår tyvärr bara en elbil med alltför kort räckvidd… Samtidigt har Mazdan en känslig och direkt styrning som underhåller på kurviga vägar. Men lika smidig som i3s och ID.3 är den inte. Vändradien är inte alls lika snäv och karossen upplevs bullig och svåröverskådlig. FÖRARMILJÖN ÄR traditionellt utformad med, hör och häpna, två analoga mätare framför ratten. Mellan dem finns visserligen en skärm, men lösningen ser klassisk ut och fungerar bra. Ovanpå instrumentpanelen finns en skärm man sköter med snurrvredet bakom växelväljaren. Menysystemet är så snorenkelt det kan bli och Mazda har fått till en ovanligt bra integrering av Apple Carplay. Med CarPlay igång kan man trycka på snabbknapparna vid sidan av snurrvredet för att växla mellan Spotify och Google Maps. Det är vi inte bortskämda med! Dessvärre är växelväljaren mindre smart. Man måste skjuta den åt sidan och bakåt för att lägga i Drive, och innan man stannar och kliver ur måste man komma ihåg att skjuta den uppåt och till vänster och lägga i P. Annars går det inte att starta bilen igen. Onödigt tillkrånglat. NÄR VI gör vårt bästa för att bortse från Mazdans stilsäkra utförande och trevliga köregenskaper kvarstår tyvärr bara en elbil med alltför kort räckvidd, för dåliga laddegenskaper (max 50 kW snabbladdning) och begränsade utrymmen. Men wankelhybriden – den ser vi fram emot! TEKNIKENSVÄRLD.SE 49