Uppföljning av MU-avtalet 1
Uppföljning av MU-avtalet Kostnader Respondentern
a fick frågan om vem som i regel står för olika kostnader i de avtal som de tillämpar. Figur 8 visar att konstnärerna själva i hög grad står för konstnärsmaterial, produktion av nya verk samt arbetet inför och efter utställningen, det som i avtalet anges som medverkansersättning. Arrangörerna står i de flesta fall för kostnader för katalog, pressmaterial, resor, försäkring, frakt och hängning/installation av utställningen. Det är också vanligare att arrangörerna står för konstnärernas arbete under utställningen. Särskilt vanligt är det att de betalar för pressmaterial och försäkringar. I vissa fall ersätter arrangörerna konstnärerna för deras kostnader, men det sker i förhållandevis liten utsträckning. I de fallen det sker handlar det främst om resor och konstnärens arbete under själva utställningen. Konstnärens arbete inför utställning Konstnärens arbete under utställning Konstnärsmaterial Produktion av nya verk Konstnärens arbete efter utställningen 44 61 Pressmaterial Katalog Försäkring Resor Frakt Hängning/installation av utställning 0 3 4 1 7 17 6 8 12 9 10 14 20 30 40 50 17 30 83 68 74 60 70 80 56 90 49 21 15 20 10 38 2 4 3 3 3 90 100 Vi som arrangör står själva för kostnaderna Vi som arrangör ersätter konstnärerna för kostnaderna Konstnärerna står själva för kostnaderna Ej tillämpligt 20 10 28 48 52 26 10 11 26 12 30 13 19 14 Figur 8. Fördelning av svar på frågan ”Vem står i regel för kostnaderna i de avtal ni tillämpar avseende följande? Ange den vanligaste lösningen.” Procent. N=207–211. 16/44