Uppföljning av MU-avtalet 1
Uppföljning av MU-avtalet medverkansersättningen
anser ett flertal att den är för hög för att kunna tillämpas och en del hävdar att det i realiteten endast är utställningsersättningen som arrangörer menar när de påstår att de följer MU-avtalet. Andra anser att medverkansersättningen måste räknas upp och att nivån på ersättningen inte ska bero på i vilken grad konstnärerna är bra på att förhandla sig fram till en rimlig ersättning. Arrangörerna ska betala för nedlagt arbete och inte endast för kostnader som till exempel rör frakt och försäkring. En aktör föreslår att medverkansersättningen ska vara tvingande. En svarande menar att det finns en obalans mellan de utställningsarrangörer som har statligt och regionalt stöd, och som därför har bättre möjligheter att följa avtalet, och mindre konstinstitutioner i till exempel kommunal regi, som inte har möjlighet att göra det i samma utsträckning. Det framkommer också önskemål om att Kulturrådet ska ha en ökad dialog med olika typer av utställningsarrangörer. Förslag på åtgärder som kan öka tillämpningen av MU-avtalet I de svarandes fritextsvar om hur man kan öka tillämpningen av MU-avtalet är den vanligast föreslagna åtgärden ökad finansiering. Stödet behöver komma både från statlig, regional och kommunal nivå. Ett förslag handlar om ökade möjligheter för kommunala utställningsarrangörer att söka statliga och regionala medel, eftersom de statliga anslagen inte anses komma den kommunalt finansierade kulturen till del. Många av de svarande föreslår också en möjlighet att söka ett separat stöd som kan täcka kostnader för ersättning enligt avtalet. På den regionala nivån framhålls vikten av att anslagssystemen inom kultursamverkansmodellen fungerar. Som åtgärd föreslås att regionerna ska fördela stimulansmedel och att Kulturrådet fortsätter sin dialog med regionala kulturchefer för att öka kunskapen om MU-avtalet. Det andra återkommande temat i fritextsvaren är förbättrad information om MU-avtalet för att göra det mer förankrat bland politiker, tjänstemän, arrangörer och konstnärer. De svarande efterfrågar särskilt ökad kunskap om avtalet hos politiker och beslutsfattare som styr över budgetarna, inte minst på kommunal nivå. Enligt vissa av de svarande finns det god kunskap och uppföljning lokalt på tjänstemannanivå, men kunskapen bland politiker är lägre. Som åtgärd ges förslag på en ny MU-kampanj med riktad information till konstnärer, huvudmän, politiker och tjänstemän. Kulturrådet föreslås stå för denna informationsinsats. En respondent föreslår att det ska skickas ut lättläst information om MU-avtalet varje år tillsammans med en mall för avtalsskrivning. Det efterfrågas även en ansökningsblankett för ersättning tillsammans med utställningskontrakt som utställningsarrangören ska tillhandahålla, så att rutinerna för avtalsskrivning kan förbättras. En del respondenter pekar på att vissa konstnärer har bristande kunskaper om MU-avtalet, avtalsskrivande och företagsekonomi och föreslår därför ökade utbildningsmöjligheter för konstnärer i ekonomifrågor. Det tredje återkommande temat i fritextsvaren handlar om förtydliganden i avtalet och förbättrad uppföljning. De svarande menar att flera krav i avtalet är orealistiska för mindre institutioner att betala och att det därför behövs en mindre omfattande version av avtalet. Det efterfrågas även ett förenklat avtal för medverkansersättningen, till exempel fasta summor eller mallar eftersom uträkning av timarvode kan vara svårt. Det finns också önskemål om olika tariffer som baseras på antalet timmar som läggs ned i en utställning. Ett förslag är att synliggöra konstnärens egen insats i budgeten så att den verkliga kostnaden för att anlita konstnären tydliggörs. Det ges även förslag på tydligare riktlinjer för vandringsutställningar, eftersom det i dag är dyrt att använda verk av konstnärer som ska ställas ut på olika platser i landet. En del av de svarande önskar högre krav på att utställningsarrangörer med publik verksamhet och statligt uppdrag ska följa MU-avtalet. För att kontrollera detta föreslås stickprov eller liknande. En 25/44