Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 1
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Konc
ernfakta Presentation av koncern, bolag och ledning.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Vi ä
r grundade i en gedigen framtidstro Koncernchef Stefan Ränk om året som gått och framtiden.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Året
i korthet Några viktiga händelser under 2019.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 En f
örändrad marknad för bostadsutvecklare Om utvecklingen på nyproduktionsmarknaden och Einar Matts
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Nyhe
ter 2019 Kort om olika projekt och händelser.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Förs
ta pusselbiten i en ny stadsdel Einar Mattsson utvecklar bostadsrättsföreningen Skulpturparken i
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Proj
ektportfölj Presentation av Einar Mattssons projektportfölj.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Solc
eller på taket i Tensta Innovativ satsning i samband med renoveringen av kvarteret Åvinge 2.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Det
är vi som är Einar Mattsson Möt några medarbetare i koncernen.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 S:t
Paul – en pånyttfödd Södermalmspärla Renoveringen av kvarteret Schönborg 6 gör stort avtryck i G
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 En d
uo som står för utveckling Presentation av två nya vd:ar i koncernen: Peter Svensson och Magnus
HÅLLBARHETSREDOVISNING 2019 LEDARSKAP NYCKEL TILL
TRIVSEL Peter Svensson Ålder: 55 år. Bor: I Krusenberg mellan Knivsta och Uppsala. Familj: Hustru och 4 barn på 32, 21, 16 och 12 år. Fritid: Små byggprojekt, motorcykel (HD), vara ute i naturen och engagemang i Knivsta IK fotboll. Som vd har man ett viktigt ansvar för sina medarbetares trivsel och utveckling. Så här ser våra två nytillträdda dotterbolagschefer på detta: – Bra ledarskap är viktigt för en sund och väl fungerande arbetsmiljö. Som medarbetare ska du få återkoppling på det du gör, synliggöras, vid behov få hjälp med prioritering, men också med att utmanas när det behövs. För att prestera så bra som möjligt måste du trivas. Du behöver också välfungerande arbetssätt med system och stöd som är enkla att använda, säger Magnus Molin. – Det är väldigt viktig att etablera en bra diskussions- och feedbackkultur, präglad av öppenhet och delaktighet. Man berömmer varandra när man gjort något bra. När man gjort något mindre bra måste det också gå att säga. Samtidigt är det viktigt att misstag till en viss grad är tillåtna. En organisation där alla är rädda för att begå misstag är inte utvecklande. Sedan behöver ledare ta ansvar för att fira de framgångar som organisationen har, säger Peter Svensson. ”Vad som glatt mig är att det finns stor öppenhet och vilja till förbättring. Långsiktigheten ger en vilja att satsa på kvalitet.” Peter Svensson, vd för Einar Mattsson Projekt AB sammanhanget ser han faktiskt möjligheter i att marknaden för nyproducerade bostäder i Stockholmsområdet försämrats de senaste åren. – Enligt mig är det inte bara av ondo när marknaden blir lite motig. Det är i sådana lägen som det går att genomdriva förändringar som skapar bättre förutsättningar för framtiden inom vår bransch. Utmaningen i vår region är att kostnaden för att bygga bostäder måste ned för att möta betalningsförmågan. Här behöver kommunerna anpassa priser på byggrätter och mark till en ny verklighet, men vi behöver också förbättra vår produktivitet ordentligt, säger han. EMP har i samverkan med Einar Mattssons byggverksamhet inlett ett förändringsarbete för att hamna rätt i effektivitet, produktivitet och slutligen lönsamhet. – Vi vill komma till rätta med de utmaningar vad gäller kvalitet som dragit ner lönsamheten i en del av Einar Mattssons projekt. I och med att vår verksamhet inte är så stor, gäller det att varje projekt är riktigt bra från början, i alla led. Vad som glatt mig är att det finns stor öppenhet och vilja till förbättring här. Långsiktigheten gör att det finns en vilja att satsa på kvalitet, avslutar Peter Svensson. – Det gäller att bygga ett lag så att alla medarbetare känner att de hör till och är en del av någonting större. Tillsammans bygger man upp en kultur där det är tydligt vad som förväntas av alla i laget, menar Magnus Molin. – De värderingar man har externt gentemot kunderna, sådant som hållbarhet, kvalitet, servicegrad, är minst lika viktiga att spegla internt. Det får inte bli en bild utåt och något annat inåt, säger Peter Svensson. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete inom fokusområde: Människan – Medarbetarna s 65 EINAR MATTSSON I ORD & BILD – ÅRSBERÄTTELSE 2019 / 35
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Fast
ighetsbestånd Komplett tabell, kartor och fakta.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Inga
genvägar till trivsel och trygghet Delägarna Anders och Kristina Ränk ger sin syn på företagets
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 ”Nöj
da hyresgäster viktigast” Intervju med Einar Mattssons förvaltningskund Jan Kruhsberg.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 En b
ostadsmarknad som förvånar Två utländska journalister ger utifrånperspektiv på den stockholmska
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Det
långa livet på Lysviksgatan Kom med på fika i Farsta med de långvariga hyresgästerna Anne-Marie
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Nyhe
ter 2019 Kort om olika projekt och händelser.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Ekon
omin 2019 i korthet Med kommentar av ekonomi- och finanschef Björn Strid.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Håll
barhetsredovisning 2019 Presentation och redovisning av Einar Mattssons hållbarhetsarbete.
Årsberättelse och Hållbarhetsredovisning 2019 Vimm
el 2019 Blandade bilder från evenemang under hela året.