Tidningen Energi 1
Allt ljus på Niclas Sigholm SÄTTER FOKUS PÅ STRAT
EGIER För att klara sig i konkurrensen på den snabbrörliga energimarknaden krävs en tydlig strategi. Det menar Niclas Sigholm, vd på Sigholm Tech, som förklarar hur energiföretagen bör tänka kring framtidens utmaningar. TEXT: JOHAN WICKSTRÖM FOTO: PIA NORDLANDER E 36 fter drygt 100 avsnitt av Energistrategipodden är det många i energi branschen som känner igen Niclas Sigholms namn. Det var i samband med corona som poddidén dök upp. Kundmötena försvann, men istället bjöd Niclas Sigholm in energiföretagens vdar till sin podd för samtal om deras strategier. – Det händer ju så mycket inom det här området och jag var nyfiken på hur energiföretagen resonerade, säger Niclas Sigholm när vi träffas i Sigholms lokaler i centrala Stockholm. Han är till vardags vd i sitt eget bolag, som nu finns på fyra orter runt om i landet. Här hjälper han energiföretag med just strategifrågor: att stötta förändringar och skapa värde. Och med tanke på den snabba hastigheten på marknaden är det nog många företag som funderar lite mer noggrant kring sin strategi. – Man kan säga att alla energiföretag utom elhandelsbolag är assetbolag – de har anläggningar och tillgångar som ska leverera värden, säger Niclas Sigholm. Och då finns det två vägar att gå: man kan fokusera på sina befintliga tillgångar – till exempel sitt elnät – och effektivisera. Eller så differentierar man verksamheten och skapar nya tjänster och produkter. Det finns för- och nackdelar med båda. Ofta är det en glidande skala emellan, men energiföretag behöver välja fokus och sätta mål. – Du måste sätta kniven i något och göra tydliga val. Vad ska du vara bra på? Pengarna kommer inte räcka till allt, säger Niclas Sigholm. Assetbolaget fokuserar på att göra verksamheten mer kostnadseffektiv och hitta fler intäkter med koppling till sin huvudleverans. Samtidigt kan det ju vara så att just denna produkt – till exempel fjärrvärme – lokalt kanske just nått sin peak och är på väg neråt i tillväxtkurvan. NR 2 2022 TIDNINGEN ENERGI Det tjänstefierade bolaget vill å sin sida öka kontaktytorna mot kunderna och skapa nya flexibla erbjudanden. Här är det snabbare beslutsvägar, lite mer komplex styrning och större risktagning. Niclas Sigholm nämner Jönköping Energi i den senare kategorin – ett företag som siktar på att ta fram en ny tjänst i veckan. Och ett annat exempel är Mälarenergi som ompositionerat sig från infrastruktur till infraserviceföretag. Det var för övrigt Mälarenergi som var inkörsporten till Niclas Sigholms energikarriär. Den nybakade industrielle ekonomen startade firma och fick jobb som konsult där och fick se det mesta – från ”grot i backen till färdiga mätvärden”. Sedan dess har hans bolag växt och idag har han ett 40tal anställda. Fokus ligger på digitalisering och automation – två trender som driver på marknaden väldigt snabbt. För 20 år sedan gällde det att optimera en anläggning mot en marknad – idag handlar det om att optimera flera anläggningar mot flera parallella marknader och räkna på olika utfall. – Tidigare har skalfördelar varit drivande, men nu blir flexibilitet allt viktigare. Det gäller att se vilka resurser som har värden och på vilket sätt och hur man kan öka flexibiliteten ytterligare, säger Niclas Sigholm. Hur påverkar Ukrainakriget företagens strategier? – Det har ökat takten ytterligare i omställningen. Behovet av hållbarhet och självförsörjning linjerar varandra. Det blir ökat fokus på energiförsörjning och säkerhet. Vi kommer att få leva med högre kostnader. Men samtidigt är det bra med prissignaler. Det leder till förflyttningar. Han menar att energiföretagen måste vara beredda på att hantera än högre variation i priserna. – Det kan innebära att företagen tjänar väldigt bra vissa år och sämre andra år. Men att klara sig strategiskt är något helt annat. Strategin måste vara mer långsiktig och kunna hantera även det oförutsägbara.