Tidningen Energi 1
Innovation Ny hamn för gamla batterier Marknaden
för energilager växer kraftigt i takt med allt mer volatila energipriser. Ett av företagen som siktar in sig på denna marknad är Göteborgsbaserade Batteryloop som återanvänder fordonsbatterier i sina energilager. Målgruppen är bland annat fastighetsägare och hamnar. I takt med att elfordonen ökar blir det också alltmer elbatterier på marknaden. När ett batteri har använts klart i ett elfordon har det fortfarande 70–90 procents kapacitet kvar och passar därför bra till energilager. Göteborgsföretaget Batteryloops affärsidé är att koppla ihop använda fordonsbatterier till större energilager. Företaget började med att testa att tekniken fungerade i liten skala 2019 genom att bygga ett litet energilager med batterier från Volvos elbussar och installera det i en fastighet med solceller. Därefter har systemen Vi flög mellan Hongkong och Stockholm och pratade i åtta timmar om hur man ska återanvända fordonsbatterier på bästa sätt. Rasmus Bergström, vd på Batteryloop blivit allt större och idag är de omkring tio gånger så stora, det vill säga cirka 500 kWh. För att kunna använda fordonsbatterier i energilager utvecklar Batteryloop specifik hårdvara och mjukvara som läggs till batterierna. Till systemet hör även en tjänsteplattform, vilket gör batteriet till ett smart energi lager. Genom styrning kan kunden sänka kostnaden för effekt eller sälja tillbaka effekt till elmarknaden. Lagret kan även vara optimerat för frekvenshandel, så att kunden kan sälja tjänster på Svenska kraftnäts frekvensmarknad. De kundsegment som Batteryloop i första hand vänder sig till är fastighetsägare med flerbostadshus eller kommersiella fastigheter som har solceller och laddstolpar samt logistikcenter med solcellsanläggningar på taken och med elektrifierade transporter. Framöver ser man även hamnar som ett intressant kundsegment, eftersom hamnar blir elektrifierade i allt högre grad. Batteryloop är med i ett EUfinansierat forskningsprojekt tillsammans med bland andra hamnarna i Göteborg och Kiel, där målet är att designa energilagringssystem för sjöfarten. Ett par avgörande delar i projektet är att säkerställa batteriernas återvinningspotential och att se vilken effekt ett sådant energilagersystem har på elnätet. – Effektuttagen i hamnar blir högre och högre. Här Batteryloops energilagringssystem Bless (400–500 kWh) är designat för att kunna placeras i ett parkeringshus. ser vi att det framöver kan komma att bli aktuellt med energilagringssystem från 500 kWh till 20 MWh. Då kan energilagersystem av återanvända batterier bli intressant i dessa tillämpningar, säger Rasmus Bergström, vd på Batteryloop. Att det blev just använda batterier som Batteryloop har spetsat in sig på har sin förklaring i företagets 46 NR 2 2022 TIDNINGEN ENERGI