GLAS 1
Glasluckor på export öppnar en världsmarknad Maud
Spencer, vd Svalson. Det finns flera olika skäl till att piteföretaget Svalson i Öjebyn bestämde sig för att satsa på utländsk försäljning med sina höj- och sänkbara inglasningar samt eldrivna skjutluckor. — Vi vill växa och bli större. Vi vill jobba specificerat med ett mindre antal produkter och bli bäst på det vi gör. Och ska man växa utan att lägga till fler produkter krävs en större marknad. Så därför tog vi siktet på exportmarknaden. Sedan har det visat sig att det är också väldigt roligt och stimulerande att komma i kontakt med olika samhällen och kulturer, där man kanske lever och tänker lite annorlunda, säger Maud Spencer, vd på Svalson som också tycker att det är roligt att komma ut i världen och se produkterna på plats i olika miljöer. Manuella produkter till USA Hon ser även stora fördelar i återkopplingen från utländska återförsäljare och kunder som bidrar till att hitta nya användningssätt för de befintliga produkterna eller förslag på justeringar till förbättringar. Något som också kommer den svenska marknaden till godo. Svalson tillhandahåller hela sitt produktprogram för utlandet, USA undantaget där svagströmsdirektiv och liknande innebär för stora komplikationer för försäljning av eldrivna skjutluckor till exempel. — Så där nöjer vi oss med Café au Läkonceptet, det är manuellt, påpekar Maud. Störst i Frankrike Företaget är idag representerat med återförsäljare i de flesta länder i Europa, men säljer även till bland annat USA, Japan, Australien, Brasilien, Saudiarabien och Senegal. — Allra störst är vi just nu Frankrike, ett land som vi var lite tveksamma till inför lanseringen. Men vi har en fantastisk återförsäljare och produktnamnet Café au Lä är lätt att uttala på franska och med ett exotiskt lite ä i namnet skapar det kanske extra intresse och uppmärksamhet. Lättare i mindre länder Från början inriktade sig Maud och hennes medarbetare på Norge och Tyskland som exportmarknad, men blev ganska snart på det klara att den tyska marknaden var för stor för att en ny produkt skulle få stort genomslag. — Istället märkte vi att det gick betydligt bättre i lite mindre länder, som Belgien och Nederländerna, här är branscherna mindre och att kommunicera ut budskap går lättare och snabbare, konstaterar hon. Maud Spencer noterar också att i de fall återförsäljare själva hört av sig till Svalson har det fungerat extra bra. — De har kanske hittat oss på någon mässa eller på internet och har blivit intresserade, det är ju en stor fördel för alla parter. Ta betalt i förskott Två problem som hon noterar i samband med utlandsaffärerna är dels att verkligen få betalt och dels att det finns företag som kopierar produkterna. — Det första problemet kan man undvika genom att kräva förskottsbetalning. Det andra går vi till domstol med, vilket dock kan innebära en utdragen process. Nu hör detta inte vanligheterna, men det kan ändå svara på sin plats at höja ett varningens finger, säger Maud som fått erfara att till och med återförsäljare tillhört den bedrägliga typen och försökt komma undan med kopieringsfusk. Tveka inte – gör det! Maud tvekar dock inte med att uppmana andra företagare att överväga satsningar på export. — Gör det bara! Är man framgångsrik, så visst vill någon kopiera, men se till att bli så effektiv i din egen produktion att ingen kan göra det bättre eller billigare. Och det är verkligen jätteroligt att jobba med folk i andra länder, allra helst om de kan engelska. / GLAS 2.2019 / tema: glas utan gräns / 35