GLAS 1
> och konstruktörer. Att utifrån en idé resonera
mig fram till olika lösningar. Det ligger mycket psykologi detta. Jag tror mig vara ganska diplomatisk. — En problemlösare? — Ja, som mellanbarn i en skara av tre, två starka systrar, har jag lärt mig en del. Diskussionerna fram till beslut kan bli snudd på oändliga, men inte heller det tycks störa Lars Bengtsson. Han har sitt eget universum. — Att sitta och skissa för hand under tiden som det diskuteras och argumenteras. Det är mitt hemliga vapen. Jag ser saker tredimensionellt. Egentligen tror jag att jag är en humanist. En förklädd humanist. Rekommenderar andra att skissa och rita Intresset för att rita och skissa fick en extra skjuts när han i unga år gick en kurs i kroki. — Någon gång ska jag utveckla det. När jag blir vuxen. Jag tror nämligen att väldigt många skulle må bra av att skissa och rita. Idag sitter nästan alla framför platta skärmar och de vet inte vad det är att låta en idé växa fram tredimensionellt. Det blir en speciell känsla i din kropp. Ett sådant högtidsmoment var framväxten av K20 P-hus i Mölndal, ritat av Wingårdhs. — Tillsammans löste vi ett geometriskt problem. Vi klädde huskroppen med skivor i buteljgrönt glas som krokade i och överlappade varandra. Ett ventilerat skinn. K20 P-hus ligger mot grönskan längs en brant bergvägg, Salfjället. Ramperna är placerade mellan byggnaden och bergväggen. Genom de snedställda glasskivorna som kan liknas vid ett grönskimrande ormskinn eller klorofyllstint lövverk är känslan magi. K20 P-hus är parkeringshuset som andas. Dag som natt. Vad står främst på agendan? — Att utveckla vår verksamhet i västra och södra Sverige. Från början låg ju fokus på Stockholm och Mälardalen. Bygga upp en organisatorisk bemanning och hitta rätt projekt för framtiden. Och, att förstås integrera solceller i alla våra projekt. Vad menar du med rätt projekt? — Det får inte vara dussinprojekt för då vore det inte en utmaning, vilket krävs för att hitta nya lösningar. Till det kommer vi att behöva personer med en kunskap som vi inte har idag. Lars Bengtsson nämner samarbetet med Chalmers som en viktig del i jakten på ett mera hållbart och miljövänligt byggande. — Ett exempel är hur man på Chalmers arbetar med kombinationen plastkomposit och trä som ska ersätta aluminium och stål i profiler. Vi får ett mer hållbart material över tid, en komponent som är med i kretsloppet. Drömhuset – ett torp vid en insjö Som exempel på hållbart byggande nämner Lars ICON i Växjö. Det 21 våningar höga huset med fasader i trä är ett steg i rätt riktning. Huset är ritat av Semrén & Månsson och fasaderna kommer från – Fasadglas. — Framtiden handlar om att brottas med det långsiktiga tänkandet i byggandet. Jobba med olika experter som alla tänker lite längre. Idag handlar det inte längre om att bygga och sälja, den tiden är förbi, utan om affärs- och produktutveckling och att hitta strategier. Att vi är ute, pratar med folk och visar vår styrka. Det blir känt vad vi kan och när det uppstår specifika problem blir vi kontaktade. — Men, fortsätter Lars, vi får inte glömma att vi, samtidigt som vi ger råd till arkitekter, också ska vara affärsdrivande. Här lever vi förstås med en konflikt. Konkurrensen är stenhård. Gentemot Baltikum, som kan ge en helt annan prisbild, är vi små och måste ha en annan filosofi. Just nu jobbar Baltikum mycket i London och det är vi tacksamma för. Det skapar fler möjligheter för oss. Lars Bengtssons hela yrkesliv har handlat om glas, men den som tror att hans eget drömhus skulle vara en historia i glas har fel. — Min dröm, när jag drar mig tillbaka, är ett riktigt gammalt torp vid en insjö utan mobiltäckning. Där ska jag fiska och elda i kamin. Nej, bo och leva i glas blir för sterilt. Glas ska vara på rätt ställe. / Det gröna Phuset är ritat av Wingårdhs arkitektkontor. Idéen bakom var att bryta det platta med ”fjällen”. 64 GLAS 2.2019 / profilen /