GLAS 1
Expansion kräver export när Ryds Bilglas söker ny
marknad Ryds Bilglas är Sveriges dominerande kedja för reparationer och byten av bilrutor. Expansionen har gått snabbt och idag har företaget 123 verkstäder på 68 orter. Uppköpstakten av bilglasverkstäder är nu inte lika intensiv som för några år sedan, men viljan att fortsätta växa är densamma. Då riktar koncernchefen Anders Jensen blickarna ut över gränserna. — Det första landet vi spanade in var Norge. Där finns en marknad som i stort liknar den svenska bilglasbranschen och vi har befintliga kunder som finns även där, så det fanns önskemål även från dem att vi skulle ta steget in i Norge, berättar Anders och beskriver ett liknande händelseförlopp när Ryds Glas etablerade sig i Danmark genom uppköp av anläggningar där. Noggrann identifikation Den senaste etableringen är i Storbritannien, där Ryds Bilglas har förvärvat Mobile Windscreens, som med 35 anläggningar och över 230 mobila enheter i södra och västra England är den näst största bilglasaktören på den engelska marknaden. — Innan vi tar beslut om att ta steget in på en ny marknad har vi först och främst identifierat var det ser attraktivt ut i form av marknadens storlek, mognadsgrad, försäkringsskydd, möjligheten att tillgodose befintliga kunders behov och där vi bedömer att vårt koncept, med den svenska bilglasbranschens höga kvalitetsnivå, har bäst förutsättningar att lyckas, beskriver Anders Jensen. Nationella skillnader Sedan vidtar en granskning av lämpliga företagsförvärv, deras åldersstruktur, eventuellt successionsskifte, vilka bolag som bäst passar in och liknar Ryds Bilglas. Norra Europa är generellt sett den region Ryds Bilglas tänker sig att fortsätta växa inom. Men Anders ser också att trots många 38 GLAS 2.2019 / tema: glas utan gräns / Tre nya länder aktuella I takt med att etableringarna har satt sig undersöker Ryds Bilglas tre nya marknader. Anders Jensen vill inte precisera dem mer än att det rör sig om länder i norra Europa. — Om det går som planerat har vi startat verksamhet i två av dem redan i höst. Intressant är att alla de tre planerade etableringsländerna vart och ett påminner om respektive England, Norge och Sverige, så vi har en del erfarenhet med oss från början. Och vi söker förstås synergier för att skapa både effektivitet och ekonomi, som gemensamma kundavtal och inköp. Det finns lite att lära från varje marknad. — I England till exempel har de ett system som gör att vi direkt när kunden ringer kan identifiera vilken bilruta bilen är byggd med i original. Det tar bara någon minut och det tjänar vi förstås enormt mycket tid på, samt inte minst att vi har kunnat minska returerna från cirka 15 procent till bara några få procent. Det här systemet implementerar vi förstås i hela koncernen och på alla nya marknader. Ny ägare stimulerar Efter fem års ägande av Inter Ikea investmentbolag är det sedan ett och ett halvt år Nordic Capital som äger Ryds Bilglas. — Vi hade fem riktigt bra år med Ikea. Nu trivs vi utomordentligt hos Nordic Capital. Vi har stor nytta av deras affärsmodell och erfarenhetsutbyte med de andra portföljbolagen i gruppen som bidrar till att vi kan sätta upp värdeskapande planer hur vi ska fortsätta växa, för det ska vi. Om fem år tror jag vi finns i ytterligare fem länder i Europa och inom tio år är vi etablerade i USA och kanske ytterligare några länder på den amerikanska kontinenten. Ryds Bilglas har avtalskunder inom försäkringsbolagsbranschen, leasingföretag med flera men också många privata bilägare. Totalt omsätter koncernen cirka två miljarder kronor. — Jag tycker att vi är en bra och viktig part och leverantör på eftermarknaden för bilglasreparationer både för konsumenter och försäkringsbolag, säger Anders Jensen. / likheter skiljer sig alla marknader åt på något sätt. – I Danmark till exempel är det mycket vanligare med mobil verksamhet, att företaget åker ut till kunden och gör bilglasjobbet hos denne. Dessutom är antalet försäkringsrelaterade skador färre och branschen har fler grossister. Sedan finns det andra fördelar med närheten till Danmark som också innebär att vi i Skandinavien har flera kunder som är verksamma i både Sverige, Norge och Danmark. Anders Jensen noterar vidare att en stor skillnad i den engelska bilglasbranschen är att snittskadekostnaden är betydligt lägre än i Sverige. — Visst, det är en större marknad, men det blir viktigt att vara noga med varje jobb och räkna rätt för att få marginalerna på rätt sida, understryker han. Ibland går det fel Som expansivt och satsande bolag händer det ju att någon affär inte blir som man tänkt sig, det har hänt för Ryds Bilglas också. — Det är klart att vi satsat fel någon gång. Och det tar både tid och kraft att rätta till. Men med vår noggranna granskning innan förvärv hör det tack och lov till ovanligheterna. En lärdom från detta är att man inte kan vara för noga att studera och lära sig hur den marknad man vill in på fungerar. Han framhåller också den svenska branschens inriktning att kompetensutveckla sig genom utbildning och skaffa modern utrustning, till exempel för kalibrering, som ett föredöme. — Kvalitetsmedvetenheten vi har med oss från början här hemma är en stor konkurrensfördel, den kommer vi att fortsätta förädla. Anders Jensen, koncernchef Ryds Bilglas. 4 SVENSKA GLASFÖRETAG SOM SATSAR UTOMLANDS