GLAS 1
” MED DIGITALISERINGENS MÖJLIGHETER KAN VI PÅVERK
A HELA VÄRDEKEDJAN, FRÅN DESIGNPROCESSEN TILL TILLVERKNING OCH VIDARE TILL ANVÄNDNINGEN AV SLUTPRODUKTERNA. Huvudtemat i år kretsar kring framtidsbegreppen. Det innebär rubriker som smarta glas, smarta fabriker, smarta byggnader och till och med smarta städer. — Med digitaliseringens möjligheter kan vi påverka hela värdekedjan, från designprocessen till tillverkning och vidare till användningen av slutprodukterna. Dessutom kommer det nya 5G-mobilnätet att förändra vår framtid väsentligt. Det förväntas att 5Gnätverksutbyggnaden under de närmaste åren kommer att få en större och snabbare påverkan på världen än när mobiltelefoner först introducerades, förutspår han. Den här förändringen ger enligt Jorma Vitkala glasbranschen ett stort behov av ny kompetens, inte minst från yngre högskoleutbildade ingenjörer inom såväl datorteknologi och glasteknik. — Med framtiden i åtanke krävs både nya kompetenser och innovativt tänkande. Vi behöver unga, passionerade och företagande individer för att hålla industrin mångsidig och kunna både reagera och driva på de förändringar som framtiden kommer att medföra. Universiteten är källorna till sådana unga, entusiastiska och briljanta talanger för att upptäcka nya sätt och tänka utanför boxen, säger han. Öka samarbetet med universitet Universiteten är också avgörande för FoU, särskilt inom produktutveckling. Företagen kommer att dra nytta av samarbetet med FoU-verksamheter med universitet. — För att utveckla glasindustrin måste samarbetet mellan universitet ökas. De unga talangerna kan vara nästa medarbetare på företaget. Därför skulle det vara synd om vi inte tog vara på deras kunskaper och ambitioner, säger Vitkala och hävdar att framtiden kommer att byggas med samarbete, att kombinera kunskap och expertis för industrin att utvecklas ännu snabbare. FoU är avgörande för industrin och på GPD-konferensen har den en mycket stark position, med båda dagarna fyllda med olika presentationer och publikationer av nya forskningsresultat. — Ända sedan starten har innovation varit i centrum för GPD. Genom den kan vi nå högre nivåer inom produktutveckling och vara flexibla för förändringar. Det gynnar inte bara våra kunder, utan även deras kunder behöver nya sätt att utveckla sina företag, påpekar Jorma Vitkala. Innovation och kvalitet När världen transformeras in i Glasbranschen 4.0-eran behöver industrin multinationella och entreprenörsinriktade företag för att få ut innovationer på marknaden. I år kommer ett 30-tal så kallade start-up-företag presentera sig på GPD, under rubriken Step Change. — Det är oerhört är en viktigt att lyfta fram innovativt tänkande. Det hjälper till att stimulera hela industrin att utforska nya områden och utvecklas. Jorma Vitkala understryker samtidigt att förändring och utveckling måste ske med bibehållen hög kvalitet i alla avseenden. — Även om nya innovationer kommer och digitalisering redan pågår, får vi inte glömma att inget av detta kommer att ersätta betydelsen av kvalitet. Grunden för kvalitet är byggd kring människor, maskiner och bearbetningsindustrin. Därför är också bra maskiner och tillförlitliga, välplanerade processer avgörande i framtiden, säger han. Teknik skapar kontakter Enbart innovativt tänkande kan aldrig fungera utan kännedom om det omfattande kunnande som byggts upp under århundradena i glas- och maskinindustrin. Erfarenheter som stödjer och utvecklar. — Glasbranschen är fortfarande beroende av sina erfarna medarbetare som har en gedigen kunskap. Den äldre generationen behövs för att stötta en ny generation och vidarebefordra information, säger Vitkala och räknar in sig själv till den här kategorin. Han ser möjligheterna i den nya tekniken att bland annat hålla kontakten med våra globala samarbetspartner när som helst och överallt. Att upptäcka att enorma mängder information finns öppna online. — Ändå kan inget ersätta vikten av att möta människor ansikte mot ansikte, diskutera frågor och dela information med experter i branschen. GPD är den perfekta platsen för detta och att hitta användbar information och intressanta personer inom branschen. / GLAS 2.2019 / tema: glas utan gräns / 43