GLAS 1
Linnés Hammarby, Uppsala. > Erik Wikerstål blev f
ärdig arkitekt i slutet av 1970-talet. Miljonprogrammet hade nyligen avrundats och rekordåren för arkitektkåren var över. — Men min uppväxt och utbildning i Lund, med närheten till den danska och italienska arkitekturtraditionen, hade tidigt väckt mitt intresse för god arkitektur och att vårda kulturarvet. Danska restaureringsarkitekter föreläste på vår arkitekturutbildning. Vi lärde oss uppmätning i Italien, studerade Andrea Palladios renässansarkitektur, beundrade Carlo Scarpas restaurering av Castel Vecchio i Verona. Reflexfria glas för osynlighet Vid den här tiden, fortsätter Erik, var intresset för restaurering svagt bland svenska arkitekter och bristen på restaureringsarkitekter stor. — Så 1977 startade jag tillsammans med en kollega en egen arkitektverksamhet med fokus på restaurering och nyskapande. 1991 tog Kungliga Byggnadsstyrelsen kontakt med Erik. Och med det var han slottsarkitekt för Kalmar slott och Borgholms slottsruin. Orangeriet i Linnéträdgården, Uppsala. 52 GLAS 2.2019 / 3 slottsarkitekter / Här fick också Erik Wikerstål utlopp för sitt intresse i den samtida och minimalistiska arkitekturen. Borgholms slottsruin, detta väldiga Colosseum Hallands kulturhistoriska museum vid Varbergs fästning.