GLAS 1
Bakom den perforerade väggen finns stora fönster
av glas för att stänga ute värmen. Svenska ambassaden i Brasilia, Brasilien. Lampan ”Molnet”. skrin i flätad betong som skulle ge Betongpriset och dessutom ett företag idén till produktion av en ny sorts akustikplattor. Precis som Nädele och Gajd arkitekter inspirerade till nyproduktion av lampan Molnet vid restaureringen av Göteborgs Rådhus. Gynnsamt att skynda långsamt Och Mikael Nädele, vilket uppdrag ser han som den stora utmaningen? — När det gäller byggnader inom Statens Fastighetsverk är det nog Skansen Kronans nya hiss. Under många år har vi jobbat med en ny hiss för att förbättra tillgängligheten och för leveranser till köket. Den har varit placerad utvändigt i att antal lägen. Vi har detaljprojekterat för alla tillstånd men så sade en av instanserna nej sent i processen. Projektet har nu vilat ett par år. Som det ofta är gynnar det bara ett projekt om det får ligga i träda en period. Erik gjorde en jättefin invändig hiss på Kalmar slott vilket har inspirerat mig och SFV att studera möjligheten att göra på liknande sätt här i Göteborg. Just nu skissar jag på ett invändigt hisschakt, i murverket, som ser ut att nå flera våningsplan och dessutom är mera diskret. Glas bakom perforerad vägg Att det mest utmanande kan vara det roligaste har vi också förstått. När Jacob fick uppdraget att bygga till ambassaden Brasilia, ritad av Helge Zimdal i slutet av 1960-talet, stod han inför ett problem som visade sig vara ganska delikat. De ursprungliga materialen fanns inte längre och det var därför inte möjligt att göra en förlängning lik nuvarande utseende på ett trovärdigt sätt. Därför fick det bli ett annorlunda sätt att skugga av den högt stående solen. Fasaderna byggdes av tegelrör som i upprepade genomskärningar bildar ett mönster, och tillsammans blir till en helt genombruten vägg. Den skuggar och ger en känsla av avskildhet, men från insidan är man ändå inte avskuren från omgivningen. Bakom den perforerade väggen finns stora fönster av glas för att stänga ute värmen. — Att vara slottsarkitekt är att få ett tillfälle att i grunden lära sig äldre arkitektur, hantverk och byggnadsmetoder. Att förstå skillnaden i samband mellan rum och hur ljuset faller och förstärker arkitekturen. Kunskaper som lätt kan översättas och användas i skapandet av samtida arkitektur då de är helt generella oavsett i vilken tid de används, summerar Jacob Hidemark. / Invändig hiss, Kalmar slott. GLAS 2.2019 / 3 slottsarkitekter / 55