GLAS 1
Tullgarns slott. > Lever med uppdraget Flera års
förberedelse och sedan själva arbetet med fortsatt ansvar. Så klart att hela projektet kryper in under skinnet och blir en del av ens liv. — Tullgarn, säger Jacob Hidemark, har en speciell plats i mitt hjärta. Man gör ett jobb och lever med det. Det är det som är så fantastiskt för en slottsarkitekt till skillnad från andra arkitekter som måste lämna det som de gjort. Deras skapelser lever sitt eget liv. Jacob Hidemark har inte bara svenska slott och herresäten att vårda. Kontoret Hidemark & Stintzing har också mellan 35 och 40 svenska ambassader och konsulat att ta hand om. Statens Fastighetsverk delar här på ansvaret tillsammans med Utrikesdepartementet. — Spännande men en jätteskillnad i uppdrag. Uppdragen utomlands ska spegla Sverige, men får inte vara för aparta. Ett bygge utomlands innebär också att sätta sig in i vilka produkter och mater ial som finns i det aktuella landet. Förberedelserna är i regel omfattande. Jacob berättar hur han måste ha jagat omkring för att hitta rätt produkt. Mycket handlar om att rent handgripligt plocka upp det som behövs. Skillnaden länder emellan, som mellan Frankrike och mellanöstern, är till exempel total. Men detta är något som Jacob älskar. Han tycker om att vara med i och delta i själva byggnadsprocessen. — Enormt berikade. Att få vara på bygget, tillsammans med hantverkarna, ta till sig deras kompetens och erfarenhet. Helheten är helig Jacobs största utmaning som slottsarkitekt har utan tvekan varit restaureringen av Tullgarns slotts fasader. Fyra års förberedelse 54 GLAS 2.2019 / 3 slottsarkitekter / Flätad betong, Nationalmuseum, Stockholm. följt av fyra års genomförande. Hans beskrivning har något andakts fullt över sig. Först detta att ta till sig en 200-årig historia och bli en del av den. Inget får raderas ut. Helheten är helig, men får inte sluta med att byggnaden blivit ett uppslagsverk. Honnörsordet är lyhördhet. Att ödmjukt krypa ner på sandkornsnivå. Lyssna in miljö och omgivning. — Samtidigt, inflikar Jacob, är en seriös restaurering fylld av ställningstaganden om material och konstruktionsprinciper, samt inte minst en rad estetiska ställningstaganden. Minst lika många som när man ritar ett helt nytt hus. Det omöjliga triggar Varje projekt är en utmaning antingen man heter Jacob Hidemark, Mikael Nädele eller Erik Wikerstål. Men det som är krävande på gränsen till det omöjliga kan även vara oerhört triggande. — Om man försöker tänka från två håll kan just de utmanande problem ge nyckeln till lösningen. Vid renoveringen av Nationalmuseum var uppdraget att både restaurera den 150-åriga museibyggnaden och samtidigt förvandla den till ett toppmodernt konstmuseum med nya tekniska lösningar som motsvarar volymen av 52 stadsbussar. Det var en jätteutmaning, säger Erik Wikerstål. Samarbetsuppdraget med Wingårdhs resulterade bland annat i den fristående servicebyggnaden intill Natio nalmuseum. Ett smycke