Bumsen 1
senterade vi en uppgörelse som innebar att BCE oc
h BCEF inte tillåts expandera geografiskt utanför de områden som idag omfattas av respektive organisation. Uppgörelsen undertecknades vid BCIC:s årsmöte i Queenstown på Nya Zeeland 2010 och är tidsbegränsad t.o.m. 2015 då nya diskussioner skall tas upp. P.g.a. ändrad ”Company Image” måste hela BMW:s klubbvärld justera klubbnamn och klubblogga. Svenska BMW MC-klubben fick byta namn och logga, samma sak med FEBC och ICBC som idag heter BCEF respektive BCIC. Byte av namn och klubblogotyp har vållat BCEF mängder av arbete och är ännu inte helt klart. BCEF jobbar efter principen att allt skall vara öppet, full insyn råder och vara en organisation där alla beslut fattas i demokratisk ordning genom öppna diskussioner och beslut. Regelbundna möten via Skype hålls ungefär var 8:e vecka där representanter för samtliga ingående klubbar är inbjudna. BCEF jobbar med ett ”Management Team” som idag består av Howard Walker, sekreterare, Peter Rust, kassör, och med mig, Matz Rosenquist, som ordförande. Då ekonomin varit en springande punkt kan det vara lämpligt att redogöra för hur det fungerar idag. Vid bildandet togs 50 cent, en halv €, ut som en engångsavgift, m.a.o. inga årliga avgifter erläggs. Sammanlagt inbringade detta c:a 120 000 kronor. Av dessa har vi hittills spenderat ca 30 000 på webavgifter och resekostnader. Viktigt att poängtera är allt arbete inom BCEF är ideellt, inga arvoden delas ut! Den dag då kassan behöver kompletteras informeras klubbarna om att påföljande år kommer en ny avgift tas ut. På så sätt har alla klubbar möjlighet att budgetera för utgiften. Som en parentes kan nämnas att BMW MCKlubben Sverige sparat dryga miljonen kronor efter BCEF:s bildande, pengar som plöjts ner i klubbens verksamhet! BCEF och BCE har två röster var vid BCIC:s årsmöten. Till årsmötet har BCEF rätt att skicka två delegater plus en observatör. Normalt åker ordföranden och förra årets observatör som ”uppgraderats” till delegat och en ny observatör utses. Allt för att få kontinuitet. BMW står för delegaternas kostnader medan varje organisation får bekosta observatörens resa, allt uppehälle på ort betalas dock av BMW. Till en början sågs BCEF litet över axeln, något som katten dragit hem och det var resultatet av flera års dispyter och trassel med BCE. Numer är det annat ljud i skällan, vi anses som seriösa och blir ofta konsulterade i diskussioner före beslut. Den avgörande händelsen var vårt förslag om reviderat val- och röstförfarande. Förslaget liknar ett vanligt svenskt valsystem men anpassat till BCIC:s lilla organisation. Valsystemet kom till användning för första gången vid BCIC:s årsmöte i Asheville i USA i september förra året och visade sig fungera utmärkt. BCEF är välmående, är väl fungerade i den lilla verksamhet vi omfattar. En intressant iakttagelse är att BCE genomgått en genomgripande omdaning så att man idag till väldigt stor del är ett mindre BCEF! Vem hade trott det för några år sedan? Den som är intresserad kan finna mer information på följande ställen: BCEF: www.bcef.eu BCIC: http://www.bmw-clubs-international.com BCE: http://www.bmw-club-europa.org/ BMW: www.bmw.de BMW Classic: http://www.bmw-classic.com Matz Rosenqvist ML 2650501 weltklassE Nu har vi rullat in BMW’s 2013:or i både Sundsvall och Umeå. Kom in och beskåda mästerverken på plats eller slå till direkt på nätet. Vi har alla modeller i lager. Let the season begin! UMEÅ FORMVÄGEN 8 090-18 75 95 SUNDSVALL NORRA VÄGEN 8 060-61 33 15 WWW.NORTHBIKE.SE INFO@NORTHBIKE.SE BUMSEN 2 – 2013 11