Bumsen 1
Det här är vad du kan se av Dynamic-ESA. Ett härl
igt ljud strömmar numer ut ur ljuddämparna! Before anyone did anything, Elvis did everything! Så salufördes Elvis oändliga rader av No 1 hits för några år sedan och naturligtvis frågar sig just nu Bumsens läsare vad i all sina dar detta har att göra med provkörningen av nya precisionskylda R 1200 GS. Egentligen ingenting, men kanske det ligger något i påståendet eller så hade redaktören bara fått rejält hjärnsläpp under påskhelgens provkörning... TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 & AKTIONFOTO TOMMY VAN GINHOVEN ML 2650726 Det mesta av den nya tekniken i R 1200 GS kommer vi under denna lilla provkörning inte att ägna oss så mycket åt av den enkla andledningen att den delen avhandlats ingående i de tre senaste numren av Bumsen. Här koncentrerar vi oss på de elementära körintrycken. Är då denna nya boxer-GS ”über alles” vad jämförelse med föregångaren gäller? Ja, i många avseenden är den i alla fall bättre, men i allt? Så fort man tryckt in startknappen och motorn är igång slås man av första uppenbarelsen: har man startat en BMW GS eller någon form av Ducati?! Ljudet som ingenjörerna nere i München tillåtits att släppa ut ur ljuddämparen är, skall vi säga, en glad överraskning för oss BMW-freaks eller är det kanske till och med för mycket? Här har vi underlag för sommarens diskussioner. Efter sedvanligt bruk är provkörningsmaskiner alltid fullutrustade, vilket med nuvarande BMW-standard innebär en enorm möjlighet till olika inställningsmöjligheter, framför allt av fjädring och dämpning. Då man inte vet vilka inställningar föregående förare har haft så börjar man naturligtvis med att ställa in ESA för solokörning utan packning. Denna justering av fjäderförspänningen måste göras med motorn igång. Därefter är det bara att dra in kopplingshandtaget och lägg i ettan... med ett riktigt brak! Jo, tyvärr är det så och det beror helt på den nya våtkopplingen i oljebad. Men denna plump i protokollet ersätts omedelbart av det silkesmjuka kopplingsingreppet när handtaget släpps ut. Här är det en klar skillnad mot föregångaren. Det litet ryckiga och grovhuggna ingreppet som torrlamellerna bjöd på är helt borta. Äntligen ett fint och mjukt kopplingsingrepp på en boxer! Stick iväg och nästa överraskning infinner sig vid arbetet upp genom växlarna. Vid normalkörning med föregångaren så nöjde man sig att växla när varvräknarnålen pekade på c:a 4 000 v/m Växlingen upp och ned genom registret är i stor sett odramatiskt, går kanske inte som i smör men näst intill, utom när man kommer lite i otakt för då kan det klonka till litet, som på föregångaren. Ettan går dock i ljudlöst vid nedväxling. Att bero på växling så trivs inte motorn riktigt under 2000 v/m men strax därefter skjuter det på utan stopp. och så kan man även göra på den nya, men oj vad den då redan stuckit iväg! Betydligt varvvilligare motor och med ytterligare 20 hk så blir detta en liten överraskning. För mycket sporthojskaraktär? Ja, en del kommer kanske att tycka det men det är nog bara en vanesak och det går ju alltid att reglera den vajerfria ride-by-wire-tekniken efter egna önskemål med högerhandtaget. Sedan uppenbarar sig ännu en positiv överraskning, kanske den största. Strömbrytareffekten vid gaspådrag och avdrag är numer så gott som helt eliminerad! Äntligen är detta irritationsmoment utrotat! Påskvädret i 08-området och i landet i övrigt var ur motorcykelkörningsaspekt minst sagt förrädiskt. Under dagen c:a fyra plusgrader och dagsmeja för att sedan övergå till c:a 5-10 minusgrader på nätterna. Av denna anledning vågade vi oss bara ut under några timmar mitt på dagen, allt annat hade bara varit dumdristigt. Av denna anledning blev också provkörningen begränsad vad kraftiga nerlägg, gruskörning och terrängkörning gäller. Väl på rull och med ett härligt flyt genom kurvorna slogs man av två saker; dels av hur lätt och odramatiskt GS: en flöt genom kurvorna och framförallt av hur exakt den alltid höll spåret genom kurvan, oavsett underlag i form av ojämn asfalt, korsande av mittlinjer eller tjälskott i form av långa sprickor! Detsamma gällde stabilitet vid högfartskörning. Alltid bergstadig men samtidigt lätthanterlig som en 125:a. Nåväl, ibland bjöd vägarna i Roslagen även på helt norNumer ser det ganska tomt ut bakom cylindrarna och bakramen är bultad, inte svetsad. 12 BUMSEN 2 – 2013 Visserligen är topparna vätskekylda men cylindrarna är fortfarande luftkylda.