Bumsen 1
Detta är intressant forskning! Men i diskussionen
om varför MC-åkare syns så dåligt för andra trafikanter undrar jag om en stor bov i dramat inte är s.k. ouppmärksamhetsblindhet (inattention blindness). Detta är ett fenomen som beskrivits i samband med ett flertal olika experiment, t.ex. ber man åskådarna i en basketmatch hålla räkning på hur många passningar det ena laget gör. Sedan låter man en person i gorilladräkt sakta promenera över hela planen under matchen. Efteråt visar det sig att bara hälften av åskådarna sett personen i gorilladräkten, trots att den vandrat tvärs genom deras synfält. Detta fenomen beror på att hjärnan bara kan hålla reda på ett begränsat antal saker i omgivningen samtidigt, typiskt ungefär fyra stycken. Övriga saker ignoreras på en väldigt låg nivå i hjärnan före medvetandenivån, detta för att inte överlasta den. Jag kan tänka mig att problemet till stor del alltså beror på att bilister primärt tittar efter de saker som antas utgöra det största hotet i omgivningen, d.v.s. andra bilar, lastbilar, bussar samt andra stora och relativt snabba föremål, kanske även fotgängare. Man räknar alltså inte motorcyklar, cyklar och annat som hot, därför sorteras dessa helt enkelt bort av hjärnan innan bilisten ens blir medveten om dem, man ser dem helt enkelt inte. För att råda bot på detta problem krävs det nog massiv information, så att man trummar in i bilisterna att motorcyklar i trafiken är ett hot de måste ta hänsyn till. Bättre belysning, västar m.m. hjälper säkert, är däremot ouppmärksamhetsblindhet problemet skulle vi nog behöva åka omkring med saftblandare på hjälmen. Slutligen vill jag klargöra att jag inte har några invändningar mot försöken med gult ljus m.m., jag stöder allt sådant helhjärtat. Alla goda initiativ behövs! Mitt syfte med insändaren är bara att lufta ytterligare idéer. Mvh Jonas Otter ML 2681844 Jonas Otter, du har helt rätt i din iakttagelse Tack för din reaktion och insändare Jonas Otter, du har helt rätt i din iakttagelse. 46 BUMSEN 2 – 2013 Jag förmodar att du tittade på första och andra avsnittet i Vetenskapens värd som sändes för en tid sedan. Själv såg jag programmen flera gånger på nätet då programmen var intressanta ur MC Safes perspektiv. Vi är mycket tacksamma över att du reagerar på vårt arbete med att försöka göra oss motorcyklister mer synliga eftersom vi jobbar hårt med detta. Vi har lagt ner en hel del arbete på att studera vad som påverkar trafikanter och vad som stimulerar hjärnans olika sinnen. Själv har jag tillsammans med forskare från Chalmers varit med om att utföra en studie om blicklåsning, ett fenomen som inträffar när en person drabbas av en överdos med stress och är nästan eller helt i panik. Vi kunde då konstatera att de förare som drabbades av detta fokuserar blicken på det som för dem är farligast eller obehagligast i omgivningen och som du säkert redan vet ”dit man tittar, dit styr man”. Ett stort problem är den tid som hjärnan får på sig att identifiera faror och situationer. Vi ser ju inte med ögonen utan dessa är bara en kamera. Som ett exempel kan jag referera till sex lindriga trafikolyckor som hände för ett antal år sedan i Örnsköldsvik orsakade av en känguru. Flera bilister tappade kontrollen beroende på att den förrymda kängurun skapade kaos i deras hjärnor. Det arbete vi försöker uträtta är att ge våra medtrafikanters hjärnor mer tid att upptäcka och förbereda sig för ett möte med oss motorcyklister. Hjärnan skall hinna med att förbereda sig för en uppkommen situation utan att hamna i för hög stressnivå. Vår tanke med våra produkter är att reta hjärnans uppmärksamhetscentra. Därför har vår väst mer varselgul färg och mindre reflexer än andra västar, orsaken är att varselgul färg är den färg hjärnan upptäcker lättast. Väldigt många trafikanter har respekt och rädsla för poliser i trafiken och därför liknar våra västar polisens västar. Att vi jobbar med det gula glaset har liknande betydelse som västen, nämligen att ge våra medtrafikanter mer tid. Vi vet att gult ljus är den färg som är lättast för hjärnan att upptäcka, för att se vitt ljus använder vi fyra stavar i ögat och skickar således fyra olika signaler till hjärnans syncentra som hjärnan skall sätta samman. För att se gult ljus använder vi bara en stav vilket ger en kortare väg till upptäckt för hjärnan. En annan tanke är att gult ljus är en varningsfärg. Alla varningslampor i trafiken är gula och hjärnan reagerar omedvetet på gult ljus som en risk och vi börjar leta efter faran och försöker se hur vi skall kunna undvika risken. Tredje skälet till arbetet med den gula plastskivan beror på ett EU-direktiv från 1978 där lagstiftarna uppenbarligen tänkt fel. Kraven för huvudstrålkastare är nämligen exakt lika för bil som för MC, ljuset skall ha 45° spridning åt båda sidor, 11° nedåt och 4° uppåt och inget får fästas på eller framför huvudstrålkastaren. Det lagstiftarna hade otur med är hur olika en bil och en mc beter sig i kurvkörning. En bil kränger utåt när den svänger medan en MC lägger ner inåt i kurvorna. Således har alltid en bil 45 graders ljusvinkel riktad mot mötande trafikanter medan en MC lutar och därför visar lampans översida mot mötande trafikanter. En av våra bekräftade hypoteser var att under den tid vi lägger ner i en kurva syns inte ljuset från en MC av mötande trafikanter. En annan hypotes vi testade var skillnaden när vi kör med helljus på istället för halvljus, vilket visade sig öka tiden då motorcykeln inte syntes, detta beror på att helljuset har mindre spridningsvinklar. Med den gula plastskivan monterad syntes MC:n avsevärt bättre under hela nedlägget i kurvan. Vi kunde även konstatera stora skillnader i hur olika slipningar och former på plastskivorna påverkade synbarheten vilket har påverkat oss i hur framtida tillverkning skall se ut. Vi har även upptäckt att det gula glaset är lättare att upptäcka då det avviker från det vanliga vita ljuset. Detta gör att hjärnan stimuleras till att hålla koll på det avvikande ljuset både framifrån och bakifrån. Vår plast har den egenskapen att även kanten lyser upp i en varselgul färg vilket gör att våra medtrafikanter får lättare att upptäcka oss. I dagsläget har vi c:a 200 testförare i Europa och USA som ger oss feedback och som hjälper oss att vidareutveckla våra produkter. Vi får hela tiden impulser till nya saker som kan göra oss motorcyklister mer synbara men dessa ligger i hemliga projektbanken. Slutligen vill jag ge dig en eloge för att du reagerar och engagerar dig i frågan om synbarhet. Sådana som du behövs för att vi skall minska alla onödiga olyckor med MC. Jag tycker det är dags att väcka liv i BMW Klubbens säkerhetsgrupp. Janne Zetterlund ML 2658797