Bumsen 1
dard GS ligger på c:a 150 000 kr men vi tror inte
att många väljer en sådan variant. Sedan tillkommer packsystem och GPS. Då sniffar man på 200 000-strecket. Är det då värt pengarna? Ja, det kan man väl alltid fråga sig men har man en gång provat en fullutrustad GS och inser värdet av Dynamic-ESA, ASC och alla andra finesser så har man svårt att inte uppskatta tillbehören. Min privata Adventure -08 är ESA-utrustad, vilket jag uppskattat enormt. Därför var det extra spännande att få känna på den nya Dynamic-ESA. Naturligtvis provade vi alla mode/körprogram-inställningar, vilka man kan justera under gång, från hårdaste Dynamic till mjukaste Rain och dessutom med tre underliggande hårdhetsgrader för varje inställning. Enduroinställningen lekte vi litet med under actionbilderna medan Enduro Pro kräver en separat plugginställning. De olika inställningarna innebär inte bara varierande hårdhetsgrader i inställningarna utan här påverkar hojens dator också gaspådrag samt fjädrings- och bromssystemet. Detta är inte bara försäljningssnack utan märks omedelbart i praktiken. Vi var dock något fundersamma om det mjukaste Rain-läget ändå inte var i hårdaste laget eller så spelade den kalla väderleken och dåliga asfalten oss ett spratt? Avslutningsvis är väl nu stunden kommen att förklara rubriken och ingressen. Inga större problem! Precis som Elvis gjorde allt före någon annan var detta förhållandet 1980 när den första GS presenterades och det har inte förändrats sedan dess. Europas största motorcykelmagasin, tyska Motorrad, har just avslutat ett gigantiskt jämförelsetest av alla stora reseenduron på marknaden. I tre delar, touring, grus och kurvig landsväg, kom skoningslöst alla fakta och körupplevelser fram i dagen. Slutresultat? Naturligtvis vann nya R 1200 GS, den tog inte bara hem slutsegern utan vann dessutom alla tre delgrenar! Kan det bli mer än über alles? icerbart på BMW:s GS-boxermodeller! Bike Nr 10, 2012 “Mycket genomarbetad med bra funktioner. Värd sitt pris!” Bike Kriega MC-ryggsäckar Tycker du att en ryggsäck är obekväm när du kör hoj? Då har du inte provat en från Kriega! Designade speciellt för dig som kör motorcykel. Robusta material, inga remmar som fladdrar och ett unikt bärsystem utvecklat för motorcyklister, garanterar högsta komfort och säkerhet. MC-ryggsäckarna finns i flera olika storlekar, mellan 15-35 liter. Alla modeller kan kompletteras med vätskesystem och extraväskor. 10 års garanti! www.kriega.se R20 20 liter 995:R30 30 liter Vattentät 1 895:“A durable, excellent quality rucksack” RIDE “..the Rolls Royce of bike rucksacks.” MCN “..unquestionably the best bike specificrucksack I’ve ever used.” Fast Bikes Kriega distribueras av: Touratech Nordic | Brantabäcksgatan 4 | 531 33 Lidköping Tel: 0510-210 00 | info@touratech.se | www.touratech.se Körläget Enduro tillåter ett lättkontrollerat bakhjulssläpp. BUMSEN 2 – 2013 15 Foto: Performance Bikes