Bumsen 1
Trots kraftigt regn är det full race på Sviesta 2
012. Ekipagen är på väg ut ur Kartkurvan. Nr. 24 framförs av Tommy Gustavsson med dottern Lisa som burkslav, nr. 16 är Janne och hans burkslav Ole-Östen Tokle och nr. 18 framförs av norrmannen Tom Leret med burkslav Holten. Ett tävlingsheat består av c:a tio varv och när det begav sig av minst det dubbla. Väldigt många i denna klubb har uppnått så aktningsvärd ålder att de under sin ungdom inte bara körde motorcykel utan i allra högsta grad också upplevde och njöt av svensk motorkultur med alla sina motorcykeltävlingar när de var i sin glans dagar, d.v.s. under 50-70-talet. Då var inte allt så komplicerat och ouppnåeligt som i dagens motorsport. Man tog helt enkelt hojen till någon tävling och under tävlingens gång fick man i princip fri tillgång till förarnas depå samt kunde både se hur det mekades och prata med dem. Upplevelsen i depån och runt banan var även helt annorlunda mot idag. Då förgasarmatade motorer alltid ger ifrån sig en härlig bensindoft och att oljespill på cykelns varma delar förångades med en annan doft som följd så upplevde man allt detta som att man verkligen var närvarande under en tävlingshelg, vilket man ju också var. Under själva loppet kunde man stå tätt intill banan och även där få en obeskrivlig närvarokänsla av allt men framför allt ljudupplevelsen. Ljuddämpare var ett näst intill okänt begrepp. Tävlingarna togs då på största allvar, det var ju racehelg. 26 BUMSEN 2 – 2013 När magen började kurra kostade man på sig en varmkorv med bröd eller så förtärde man innehållet i den medhavda matsäcken. Var man kvar över hela helgen så dominerade campinglivet och där höjdes stämningen ännu mer, oftast med hjälp av farbror Renat. Det här var motorsportupplevelser när de förmodligen var som bäst, i alla fall känslomässigt. Tro det eller ej, det finns faktiskt ett utomordentligt botemedel mot dessa nostalgidrömmar. På Sviestabanan utanför Linköping kan man fortfarande uppleva denna form av riktig classic racing, då det årligen arrangeras ett mycket stort classic racingarrangemanget i början av augusti. Har man aldrig besökt ett sådant arrangemang så är det tyvärr litet svårbeskrivligt, det måste helt