Bumsen 1
Det är nog många mc-åkares dröm att någon gång pa
ssera Polcirkeln. Glöm bara inte att vägen dit kan bjuda på många intressanta och trevliga stopp. Visst finns det de som gjort turen till Nordkapp tur och retur från Skaraborg på fyra dagar. Det var dock inte vår melodi då vi bestämde oss för att göra en resa norrut. Som vanligt börjar resan på kartan under årets kalla dagar. Sevärdheter utefter vägen planeras, små vägar letas upp. Vi bestämde oss för att åka från Lidköping på små vägar med blandat underlag. Vi körde således långa stycken parallellt med riksväg 45. Efter Sveg tog vi vägen förbi Vemdalen och Klövsjö ner till Åsarna. En tur som visade sig innehålla vackra vyer, slingrande vägar och god fika. Vi stannade i Vemdalen och fikade. Byn låg tämligen öde, en och annan bil samt ett gäng blöjknuttar på trimmade moppar passerade under vårt stopp. Vårt mål för dagen var Östersund och STF:s vandrarhem Jamtli. Följande morgon styrde vi kosan mot Boden. Körde genom ett antal norrländska samhällen och hamnade precis mitt i Åsele marknad, Norrlands största folkfest med c:a 150 000 besökare under fyra dagar. Det kryllade verkligen av folk som likt ett lämmeltåg gick utefter vägar och gator. På kvällen kom vi fram till Boden och den familj vi skulle gästa i två dagar. Vi fick bo i deras husvagn på tomten med en sjö som närmsta granne. Vi hade bestämt oss för att besöka Försvarsmuseum och Rödbergsfortet. Två för oss intressanta mål. Vårt nästa stopp på resan var Kukkolaforsen. Vädret var strålande och Torne älv visade sig från sin allra vackraste sida. Vi stod på älvstranden och såg den finska flaggan vaja lätt i vinden. Vårt mål för dagen var att övernatta i Karesuando. När vi kom fram till vår stuga fanns det så mycket mygg att det var svårt att ta hand om packningen. Allt fick ske med handskar och hjälm med nedfällt visir. Nästa morgon tankade vi på 4 BUMSEN 2 – 2013 Sveriges nordligaste bensinstation. Dess slogan är ”Vi har allt – nästan”. Färden gick så vidare genom Finland och in i Norge. Vi tankade i Karasjok och styrde mot Lakselv. Inte så långt från Lakselv besökte vi en av mina elever som tillbringar sina lov här hos sin mamma. Efter en riktig vrålfika i stugvärmen körde vi till Honningsvåg. Den 1:a juli 2012 blev det gratis att köra genom Nordkapptunneln med sin längd på 6 875m och en fallhöjd på 212m under havsytan. Väl framme i Honningsvåg tog vi in på ett vandrarhem där det ingick garage för våra motorcyklar. Vi lastade av vårt bagage och åkte upp på Nordkappsklippan som ligger längst upp på Mageröya. Nordkappcenter är en imponerande anläggning med restaurang, en gigantisk souvenirshop, filmsal med mera. Det är också ett skönt ställe för en frusen mc-åkare att gå in och värma sig på. Mätta på utsikten över Ishavet och fotograferat oss vid det kända monumentet, körde vi ner till vandrarhemmet i Honningsvåg. På vägen ner mötte vi ett antal turistbussar på väg mot Nordkapp. De bussas upp från kryssningsfartygen som lägger till i Honningsvågs hamn. Nästa dag körde vi via Alta mot Narvik. När vi körde utefter Kåfjord såg vi en liten oansenlig skylt med texten ”Tirpitz”. Då vi är historiskt intresserade så svängde vi av för att kolla vad det var. Det visade sig vara ett intressant museum som handlade om engelsmännens försök att sänka Tirpitz precis nedanför museet ute på fjorden. Dessutom fick vi veta en hel del om norska motståndsrörelsen och Sveriges inblandning genom bland annat ”operation Sepals”. När vi sett oss mätta fortsatte vi och kom så till ett vägskäl. Till höger mot Lofoten och till vänster mot Bodö. Då vädret inte var det bästa var det ett ganska enkelt beslut att ta till vänster mot Bodö. Kvällen närmade sig och vi behövde både äta och sova. Toni hittade ett fint ställe på en ö som Enigma, tyskarnas elektriska krypteringsmaskin. Den var i stort sett omöjlig att knäcka, men polackerna/britterna lyckades. Här passerar vi Polcirkeln på väg norrut. TEXT & FOTO LASSE PERSSON ML 2661108 På toppen av Rödbergsfortet. Härifrån kunde man se ända till Luleå.