Bumsen 1
Verksamhetsberättelse 2012-05-01 – 2012-12-31 Sty
relsen Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning T.o.m 2012-08-11 Ordförande Vice ordförande Kassör Sekreterare Vice sekreterare Ledamot Ledamot Ledamot Adjungerad Magnus Brobeck Thomas Granbom Yngve Berg Marie-Helene Bergstrand Hans Sundvall Robert Olausson Caroline Ljung Blom Ulf Bergvall Lennart Andersson Från 2012-08-11 Ordförane Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Yngve Berg Marie-Helene Bergstrand Fredric Fredriksson Magne Hansen Hans Sundvall Peter Currie Lennart Andersson Styrelsen har under verksamhetsåret haft fem protokollförda styrelsemöten, varav två möten via telefon/Skype. Valberedning Valberedningen har fram till 2012-0811 bestått av Kerstin Berg, sammankallande, Gunnar Elmgren och Georg Muller. Sedan årsmötet 2012-08-11 har valberedningen utgjorts av Gunnar Elmgren, sammankallande, Roger Gross och Olle Ahlsén. Revisorer Anders Naeslund och Sven Nilsson (suppleant) har varit klubbens revisorer. Kansli Klubben har ett kansli med en halvtidsanställd kanslist, Yvonne Andersson. Kansliets viktigaste uppgift är att sköta klubbens medlemsregister, delar av bokföringen och administrera hanteringen av klubbprylar. Medlemmar Vi var ca 4 500 huvudmedlemmar vid verksamhetsårets slut den 31/12 2012. Vi har ca 450 familjemedlemmar och medlemsantalet är på samma nivå som tidigare. Det är dock svårt att jämföra medlemsantal gentemot tidigare år pga den ändring av verksamhetsårets brytpunkt som gjordes vid stadgeändringen 2012. Klubbtidningen Klubbtidningen Bumsen har en upplaga på ca 5000 exemplar och utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Redaktionen består av Hagen Hopp, chefredaktör och ansvarig utgivare, Britt Héléné Jakobsson, Claes Rosenbaum, Lars Malm, Tommy van Ginhoven och Patrick Janson. Precis som tidigare år så innehåller Bumsen reseberättelser blandat med reportage, kåserier, information och mc-anknutna annonser till en trevlig och läsvärd mc-tidning. Under det gångna året har 36 BUMSEN 2 – 2013 många artiklar handlat om nya stadgar och vi har också fått en del artiklar om mcQ:s verksamhet. Styrelsen har kontinuerligt använt sig av tidningen för att nå ut med information till våra medlemmar. Tidningen finns också publicerad på hemsidan som e-Bumsen där den kan nås av klubbens medlemmar. Hemsidan Klubben har numera både en grupp och en sida på Facebook under klubbens namn. Göran Ekman har jobbat som klubbens webbmaster även detta verksamhetsår. Forumet har fortsatt vara aktivt och även Facebook-gruppen ”BMW MC-klubben Sverige” har varit aktiv. Det kommer kontinuerligt in nya artiklar som publiceras på startsidan. Flertalet av klubbens aktiviteter presenteras på hemsidan med både text och bild och många distrikt är mycket aktiva på sin egen del av hemsidan. Reklamen på hemsidan har även under det här året bidragit med intäkter till klubben och som tidigare ansvarar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. För klubbens medlemmar är det möjligt att läsa Bumsen på hemsidan och protokoll från styrelsemöten läggs löpande ut. Under hösten har arbete på en ny hemsida påbörjats med planerad sjösättning till årsmötet 2013. Klubbkänsla och profilmaterial Hanteringen av profilmaterial fungerar väl. Från och med våren 2012 är det kansliet som administrerar klubbprylarna. Beställning sker direkt av medlem via mejl till klubbprylar@bmwklubben.se och leverans sker sedan från kansli eller underleverantör. Klubben slipper på detta vis dyra lagerkostnader och verksamheten går med ett litet överskott. Under hösten påbörjades ett arbete med att ytterligare förbättra vårt sortiment av profilkläder och profilmaterial. Syftet är att klubbens kläder skall vara så attraktiva att försäljningen ökar. Vi tror att behovet av att uttrycka sin klubbtillhörighet är mycket stor, bara vi hittat ett koncept som faller fler i smaken. Målet är att presentera det förbättrade sortimentet på årsmötet 2013. PR och reklam Klubbens folder har använts flitigt under det gångna året. Foldern ger inblick i den bredd av aktiviteter och arrangemang som är klubbens innehåll. Satsningen på mcQ börjar märkas i allt material som klubben tar fram och utformar. Regionombuden via distriktsombuden har fortfarande till uppgift att distribuera vårt informationsmaterial till handlare, verkstäder och andra som kan tänkas vilja stötta oss. Styrelsen har tillsammans med en extern leverantör tagit fram förslag på en ny webbsida. Syftet är att förbättra klubbens möjligheter till kommunikation via webben. Detta genom att ge möjligheter till andra gruppindelningar än distrikt, vi har ju numera regioner som en viktig del och dessutom möjligheter till t ex. sektionsindelning. En viktig förutsättning för att klubben skall utvecklas i den riktning vi vill, med yngre medlemmar och fler medlemmar inom mcQ, är att våra kommunikationsverktyg är moderna och uppdaterade. Tyvärr ger den gamla hemsidan av tekniska skäl inga möjligheter till sådana förändringar utan det