Bumsen 1
Vi anser att instrumenten är i minsta laget. Mång
a knappar blir det men stora och rejäla är de och därför utgör handskar inget problem. mala raksträckor eller svagt böjda och långdragna topografiskt utformade vägavsnitt. Här kunde vi i lugn och ro koncentrera oss på att utvärdera väder och vindskydd, den justerbara rutans funktion, vibrationer och den allmänna komforten. När yttertemperaturen ligger så lågt som runt 3-4 plusgrader uppenbarar sig omedelbart och skoningslöst vindskyddets brister. I stor helt ok men vi blev litet kalla om magen och om fötterna. Självklart jämför jag här motsvarande egenskaper på min privata Adventure, dessutom med Wunderlich: s små plastskydd monterade under cylindrarna, då existerar inte dessa ”brister” i skyddet. Så, vindskyddet är lika bra som eller bättre än på föregångaren. Vad rutan gäller är det inga problem att justera denna under gång, med vänster eller häger hand spelar ingen större roll, visst hade det varit bättre om vredet suttit på vänster sida. Här har förmodligen BMW resonerat som så att rutan inte skall justeras under gång av säkerhetsskäl, men det är just under gång man märker skillnaden. Vi kunde i alla fall konstatera att vid normal tysk motorvägshastighet så fungerade rutan bättre i nedersta läget och vid normal svensk hastighet föredrog vi det översta snäppet. Alla bör med andra ord hitta sitt favoritläge. Bra att man valde denna genialiska enkla mekaniska justering och inte en onödigt komplicerad och viktökande elektriskt d:o. Vibrationer förekommer i princip inte, i alla fall vad fotpinnarna gäller men en liten ristning runt 5 000 v/m förekom i handtag och dyna men denna försvann längre upp i registret. Då hela provkörningsperioden bjöd på flödande sol så kunde läsbarheten av instrument både i mot- och medljus lätt summeras till helt ok, och de viktigaste kontroll- och varningslamporna syntes bra, men nu har väl BMW nått graden av finlir i utformning av instrumenten? Vi tycker faktiskt att de är i minsta laget och den originalmonterade GPS-hållaren skymde dessutom övre delen av varvräknaren, varvid jag bara kan stoltsera med 175 cm över havet. Dessutom kunde de kosta på sig att låta ”hela paketet krypa ut ur garderoben”. Vi tycker att hela instrumentpaketet sitter för långt nertryckt. Här finns plats för förbättringar. Reglagen är i stort helt ok och speciellt förtjusta blev vi i hel- och halvljusreglaget som man enkelt når med vänster pekfinger. Tyvärr kommer vi med en dåres envishet hävda att det gamla ”treknappsblinkerreglaget” fortfarande är överlägset den nu ”japanstandardiserade” d:o. Som vi tidigare nämnde var provkörningsmaskinen tekniskt fullutrustad, vilket betyder att bankkontot krympt med c:a 175 000 kr. En stanBefore anyone did anything, Elvis did everything! Talesättet är direkt appli Under dagen c:a fyra plusgrader och dagsmeja för att sedan övergå till c:a 5-10 minusgrader på nätterna. Spännande väglag! 14 BUMSEN 2 – 2013