Bumsen 1
Jannes BMW byggdes 1972 av Björn ”Lillen” Hamarst
rand när han jobbade hos BMW-importören Arne Rindar AB. Han byggde den åt sig själv och tävlade också ett par år med detta monocoquebygge, vilket innebär en plåtram med ett rörramschassi till sidvagnen. Så småningom såldes den till Norge och det tävlades ända fram till 1998 med ekipaget. Sedan blev den stående i en norsk lada fram till för två år sedan då Janne blev ägare. I princip är trimningen fri men man måste hålla sig till autentiskt material, med vissa små undantag som elektronisk tändning och skivbromsar. Man får t.ex. inte montera fyrventilstoppar, det fanns inte då, men större ventiler är helt ok. – Jag har inte kört motorn i bromsbänk ännu men tror att den kan lämna mellan 85-89 hk, säger Janne och fortsätter. Toppfarten borde ligga på c:a 210, kanske upp mot 220, km/tim på en bana där motorn kan varva ut helt. Med tom tank väger sidvagnen 170 kg och det skall jämföras med en standard BMW från 1972 som låg på c:a 200 kg. Två av varandra oberoende bromsar skall sidvagnsmc:n vara utrustad med. Fotbromsen påverkar bakhjulets och sidvagnshjulets broms medan handbromsen sköter framhjulets broms. Kan då vem som helst börja med classic racing? Ja, i princip, men naturligtvis måste både förare och burkslav inneha licens, dessutom skall denna förnyas varje år. För att få licens måste man genomgå en liten teoretisk och praktisk kurs och är man över 55 år krävs dessutom läkarintyg. Ja, då är det väl bara BUMSEN 2 – 2013 29