Tidningen Energi 1
– Det totala effektbehovet i hamnen är idag 20 MW
. Om 10-20 år räknar vi med att behovet är 100 MW, säger Edvard Molitor. Den stora utmaningen är om många fartyg i hamnen vill ladda samtidigt. Då kommer det att få en stor påverkan på elnätet. Edvard Molitor, hållbarhetschef, Göteborgs Hamn på land och till Vinga Fyr ute till havs, så att vi kan göra beräkningar och uppföljningar. Här har sänkningarna inte varit lika markanta de senaste 20 åren, så det finns mycket kvar att göra, säger Edvard Molitor. För att lyckas trycker han på att det behövs samverkan, men också massor med el. Ett exempel på samverkansprojekt är ”Tranzero Initiative” där målet är att minska de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent. Initiativet omfattar också elektrifiering av sjötransporter. I projektet ingår Volvokoncernen, Scania, Stena Line och Göteborgs Hamn, där varje aktör har en tydlig roll för att målet ska kunna uppnås. G öteborgs Hamn ska etablera nödvändig infrastruktur och tillgång till alternativa fossilfria drivmedel för tunga fordon som exempelvis el, HVO, biogas och vätgas. Volvokoncernen och Scania ska utveckla och sälja tunga fordon som använder fossilfria bränslen. – Lastbilar har en ganska snabb omsättning och den går mycket snabbare än sjöfarten, så när den marknaden väl sätter fart kommer vi att få en snabb omställning på landsidan. Här har vi goda förhoppningar om att nå målet till 2030, säger Edvard Molitor. Stena Lines roll i projektet är att garantera att nya fossilfria fartyg trafikerar sträckan mellan Göteborg och Fredrikshamn och de planerar bland annat att ha helelektriska färjor på denna sträcka (se artikel på sid 35). Stena Line ligger långt framme vad gäller miljöfrågor, men för sjöfarten som helhet däremot blir det tufft att nå miljömålen menar Edvard Molitor. Mellan 2010 och 2020 har de klimatpåverkande utsläppen från sjöfarten endast minskat med knappt tio procent, så där ligger utsläppen på en fortsatt hög nivå. – Sett till vårt övergripande mål står sjöfarten för den största andelen och det är därför vi inte kommit så långt sett till helheten av våra mål, utan ligger på en minskning på 19 procent mellan 2010 och 2020. Här TIDNINGEN ENERGI NR 5 2021 33