Tidningen Energi 1
Innovation En lastbil och en buss är än så länge
de enda fordon som laddas av elvägen på Gotland. Kopparspolarna under asfalten är ingjutna i gummi. Osynlig elväg på Gotland En osynlig elväg under asfalten. Projektet Smartroad Gotland är ett av de fyra försöksprojekt för elvägar som nu genomförs i Sverige. Minskat underhållsbehov och bättre sikt är några av fördelarna med tekniken. På en 1,6 kilometer lång sträcka mellan Visby och kommunens flygplats finns en elväg 8 centimeter under asfalten. Det är 1,5 meter långa platta kopparspolar ingjutna i gummi som ligger under asfalten. Via induktion överför dessa el via mottagare på undersidan av fordonen. Än så länge är det enbart en lastbil och en buss som drar nytta av elvägen, som är ett av fyra testprojekt som Trafikverket i samverkan med en rad andra aktörer sjösatt. Tekniklösningen i detta projekt kommer från det israeliska företaget Electreon. – En fördel med vår lösning är att den inte syns, förutom skåpen med kontrollenheter. Därför är den heller inte i vägen eller skymmer sikten. Och du undviker också eventuella problem med friktionsskillnader till följd av elskenor säger Petra Carlenarson, projektledare för kommunikationen för Smartroad Gotland samt konsult åt Electreon. Placeringen under själva vägen minskar underhållsbehoven och risken för att komponenter går sönder jämfört med andra lösningar är mindre, enligt Petra Car58 NR 5 2021 TIDNINGEN ENERGI lenarson. Induktion ger dock inte lika hög effekt som direktladdning. Elvägar som använder induktionsteknik behöver alltså vara längre än elvägar som använder andra metoder. – Sedan kan detta – Men vi vill också se hur det fungerar med saker som myndighetsprocesser, tillstånd och kontakt med närboende. Allt sådant praktiskt som hör till ett vanligt projekt. Det dokumenterar vi och återför till Trafikverket. Hur sträckningen av Sveriges elvägar både vara en fördel och nackdel. Bilbatterier håller till exempel längre om de laddas med lägre effekt. Men det stämmer att vår lösning kräver att längre vägsträckor elektrifieras, säger Petra Carlenarson. Petra Carlenarson, Smartroad Gotland. ska se ut är långt ifrån beslutat ännu. Klart är emellertid att samtliga vägar i landet inte kommer elektrifieras. Trafikverket har tidigare räknat på att totalt 200–300 mil är samhällsekonomiskt lönsamt. Detta skulle innebära motorvägar och andra stora stråk, samt troligtvis en del andra vägsträckor, exempelvis kring logistikcentraler och hamnar. LINUS OLIN I pågående testprojekt har varje mottagare en kapacitet på 25 kW. Lastbilen som testkör på vägen har totalt fem mottagare på undersidan, för en total mottagarkapacitet på 125 kW. Det är många frågor som projektet är tänkt att ge svar på. Dels är det viktigt att se hur tekniken fungerar utanför labbmiljön. Särskilt under de råare förhållandena som råder under hösten och vintern. FLERA OLIKA ELVÄGAR Trafikverket deltar i tester av flera olika metoder för elvägar. På sikt är syftet att elvägar ska kunna vara en del det svenska transportsystemet. Smartroad Gotland pågår 2020–2022 och förutom Electreon och Trafikverket ingår även bland annat Region Gotland, Gotlands Energi, Rise och NCC. FOTO: SMARTROAD GOTLAND