Chefsjuristen om PPM-rådgivning: ”Det är inte som
att köpa en dammsugare” Ett antal hundra tusen människor tar hjälp för att placera premiepensionen. För det mesta kostar det dock mer än det smakar. Alla har möjlighet att välja hur premiepensionen ska förvaltas. Vill man inte göra det själv kan man ta hjälp av proffs. Förhoppningen är naturligtvis att det ska ge mer i plånboken den dag man går i pension. Och det finns de pensionsrådgivare som lovar runt. Ett exempel är PPM-förvaltaren Festival Pension. På sin hemsida ställer företaget frågan: Vilken pension vill du få efter 65 års ålder? Det finns nämligen möjlighet att välja. Den passiva premiepensionsspararen har en avkastning på 1,8 procent per år, den aktiva har en avkastning på 7,9 procent per år och slutligen Festivalspararen med en 15-procentig avkastning. Medan den passiva spararen får nöja sig med 2 608 kronor i pension från 65 års ålder kan Festivalspararen skratta hela vägen till banken: han plockar in över 22 000 kronor i månaden. Jo, det är ganska givet vilket alternativ man skulle välja. När jag ringer Festivals kundtjänst får jag svaret att avkastningen är realistisk: – Ja, det är den genomsnittliga avkastning som varit tidigare. Nej, det är inget vi kan garantera. Thomas Norling, chefsjurist på Pensionsmyndigheten, är skeptisk när jag frågar honom samma sak. – Vad tycker du själv? Det är väl jättebra om det finns företag som kan leverera 15 procent årligen. Jag skulle gärna själv vara kund där, absolut. Problemet är att exemplen är försåtliga, de ser skenbart övertygande ut. I en rapport visade nyligen Pensionsmyndigheten att de förvaltningstjänster som erbjuds är ”svåra att värdera” och ”i regel en dålig affär för pensionsspararen”. – Myndigheten har den uppfattningen att det är svårt för den här typen av aktörer att erbjuda tjänster som gör dem värda avgifterna. Det krävs väldigt god avkastning för att ta igen avgif12 KOLLEGA 8-12 terna och sedan få ett mervärde. Kan det verkligen vara så att ett företag år efter år levererar en avkastning på den nivån. Det finns stor risk att exemplen uppfattas som en garanti utan att det går att hävda rättsligt. Det här är glädjekalkyler som kanske slår in något eller några år i en fyrtioårig relation, säger Thomas Norling. Samtidigt poängterar han att han inte tycker att det är fel att rådgivningstjänsterna finns, men att det gäller att kunna värdera dem. – Det viktiga är ju att man förstår vilken tjänst man köpt, vilket mervärde den ger och vad man betalar för. – Det är inte som att köpa en dammsugare, den fattar man ju om den funkar eller inte. Men gäller det en rådgivningstjänst är det väldigt svårt att veta vad som är orsak och verkan. Om man har en väldigt hög avkastning, beror det bara på företagets åtgärder eller kan det bero på börsen och ekonomins utveckling också? Om det är stabilt på de finansiella marknaderna, varför ska man då betala tusen kronor till ett företag? Man kanske skulle ha haft samma avkastning i alla fall. Den som upplever sig lurad av rådgivningsföretagen skulle antagligen inte ha särskilt mycket för att gå till domstol. Troligtvis skulle rådgivningsföretagen komma undan med förklaringen att det bara handlar om räkneexempel, några garantier går ju aldrig att utlova. – Kanske behövs striktare regler och bättre uppföljning, säger Thomas Norling. Regeringen har nyligen tillsatt en utredning som ska se över konsumentskyddet vid finansiell rådgivning. Utredningen ska vara färdig i slutet av nästa år. Visserligen utgör premiepensionen en ganska liten del av den sammanlagda pensionen. Men eftersom vi alla har den förstår man att det finns stora pengar för mer eller mindre nogräknade företag att tjäna. I dag lär det finnas PPM l Premiepensionen utgör en del av den allmänna ålderspensionen. Avsättningen motsvarar 2,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten, maximalt 409 500 kronor per år. Som mest lite drygt 10 000 kronor per år. l De pengarna sparar man i fonder som man själv kan välja. Cirka 400 000 personer köper något slags förvaltningstjänst för sitt PPM-sparande i dag. »Det här är glädjekalkyler som kanske slår in något eller några år i en fyrtioårig relation.« Thomas Norling, chefsjurist på Pensionsmyndigheten. mellan 400 000 och 700 000 människor som valt något slag av rådgivningstjänster för sitt PPM-sparande. För spararen är det betydligt svårare än för försäkringsmäklarna att bli rik. Det enda man kan ta fasta på är avgiftens storlek. Hur börsen och olika fonder kommer att gå är betydligt svårare att sia om. – Många betalar väldigt mycket i förhållande till sitt kapital, säger Marcus Lindenius, ekonom på Konsumenternas Försäkringsbyrå. – Säg att du har 30 000 kronor sparade och betalar 1 000 kronor i avgift. Då måste du ha en avkastning på över 3 procent innan du har täckt avgiften.