kollega.se På www.kollega.se hittar du det senast
e om arbetslivet. ”A och O att rädda lönen” – Det är ett skitavtal, men man lyckades rädda lönen, säger Christer Karlsson som är Unionenklubbens ordförande. Efter uppgörelsen med SAS är stämningen bland de anställda dämpad. De kabinanställda Unionenmedlemmarna har haft möten och diskuterat det nyträffade avtalet. – En mycket stor majoritet är nöjd att vi har räddat lönerna och att man har sitt jobb kvar, säger Christer Karlsson. – När vi rangordnat alla synpunkter har det varit A och O att rädda lönen. Lönen är pensionsmedförande, den är viktig för sjukkassan och barnledigheten och så vidare. Kontentan av avtalet är att grundlönen och det fasta tillägget, ett slags flygtillägg, ligger kvar orört. Bortsett från att man lyckats rädda jobb och löner och fått till vissa övergångsregler för höjningen av pensionsåldern, finns inte något att glädja sig över i avtalet, anser Christer Karlsson. – Arbetsmiljön har tagit stryk. Tjänstgöringsvillkoren har urholkats ordentligt. I förlängningen kommer det att bli högre sjukskrivningsfrekvenser och dylikt, man sliter ut sig. – När vi gjorde en krisuppgörelse 2004 och höjde upp arbetstiden, fast inte lika mycket som nu, såg vi en klart ökad frekvens av sjukskrivningar. Processen fram till det nya avtalet har varit rent ut sagt usel enligt Christer Karlsson som anser att företagets agerande, bland annat genom att diktera villkoren på det sätt som skedde, har kört de anställdas förtroende i botten. – Det finns inget förtroendekapital kvar. De närmaste cheferna får ett otroligt ansvar för att få ett klimat där folk trivs. NIKLAS HALLSTEDT Läs mer om SAS-krisen på www.kollega.se! 20 KOLLEGA 8-12 SAS-AVTALET l Grundlönen bibehålls, liksom lönetrappan. l Lönerevision 2013 och 2014 ställs in. l Pensionsåldern höjs från 60 till 65, med övergångsregler för dem som i dag är 56 och äldre. l Lägre traktamenten. l Arbetstiden förlängs. Ovan gäller för Unionens medlemmar i kabin. Tillsammans med de avtal som slutits med sju övriga fackförbund inom SAS beräknas det ge kostnadsminskningar på tre miljarder kronor. ”Väldigt smart, men väldigt lömskt” Flygexperten om SAS-dramat: Den 19 november blev det klart att de anställda på SAS går med på försämrade villkor för att rädda bolaget. Nu har SAS fått ett andrum, men problemen är långt ifrån över. Det var blandade reaktioner på de nya avtal som facken och SAS kom överens om för att spara tre miljarder kronor. Men ekonomijournalisten och flygexperten Richard Björnelid, som 2011 gav ut boken SAS – om konsten att sänka ett flygbolag, tror att de anställdas uppoffringar kan vara nyckeln till Richard Björnelid. överlevnad för SAS, åtminstone en tid framöver. – På kort sikt, säg ett par år, gör det här att SAS hamnar i ett annat läge. Man får ju ner kostnaderna med tre miljarder kronor. Man vässar formen. Om det räcker i det långa perspektivet är tveksamt. Även konkurrenterna trimmar sina kostnader hela tiden. SAS har legat skyhögt över till exempel Norwegian. Det är det som har framtvingat det här oerhört dramatiska och märkliga tillvägagångssättet. Men utan det skulle svaret vara nej, SAS kommer inte att överleva. – Man har ju kört upp facken mot väggen. Det är otroligt, inte minst med tanke på att det här måste ha planerats lång tid i förväg. Nu har man pressat in förhandlingar på fem sex dagar som brukar ta ett halvår. Det är helt otroligt. Det är väldigt smart, men väldigt lömskt, som en pilot sade till mig. Det är framför allt konkurrensen från lågprisbolagen som har ställt till det för SAS, liksom för alla andra traditionella europeiska flygbolag. Kampen med till exempel Norwegian är en stor utmaning för SAS fram över. Om det blir med nuvarande ägare är mer osäkert. – Den här emotionella delen i betraktandet av SAS, den finns kvar, men den är som en dinosaurie. Den kommer att dö ut. Marknaden är alldeles för splittrad på för många flygbolag, det är för många som går dåligt, säger Richard Björnelid. Kommer SAS att finnas kvar om tio år? – Jag tror att SAS måste in i en större enhet, då kommer man klara sig. Flyget kommer alltid att finnas. Unionens ordförande Cecilia Fahlberg hoppas att företaget nu visar de anställda omtanke. – SAS har extremt lojal personal. Det man behöver är en ledning som skapar en framtidstro och visar empati. Att man signalerar att man bryr sig om personalens arbetsmiljö. Jag ser inget av det i dag. Vilka reaktioner har du fått från medlemmarna? – Lättnad. Tidigare har man uttryckt ilska och maktlöshet över känslan av att om inte jag går med på de nya villkoren orsakar jag att 15 000 personer förlorar sina jobb. Det är förfärligt att lägga det på människor. LINDA SVENSSON OLA RENNSTAM JOHAN NILSSON / SCANPIX