Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27 VI BEHÖVER IANTHANDELN • • Har nu i
ett par veckors tid funderat över våra små ICAhandlare i glesbygd och deras problem. Varför i herrans namn skall det vara ett tvång för dem att beställa dessa stora förpackningar? Varorna blir ofta gamla och butiken får dåligt rykte. I en affär såg jag nyligen salladsdressing, potatissallad mm till halva priset pg a utgånget datum. Vem får stå för detta? Handlarn själv, förmodar jag. Salladsdressing och potatissallad är nog ganska svårt att sälja i en by med övervägande 65-80-åringar. Varför kan inte handlaren få beställa t ex 4-5 flaskor dressing, 3 burkar potatissallad osv. Det finns ju trots allt också en yngre generation ute i byarna som köper sånt. I regel tror jag att ICA-handlaren i glesbygd känner sina kunder så väl att han vet vem som köper vad. Jag anser att handiaren inte ska påtvingas mer än vad han tror sig kunna sälja. • Karin tar upp frågor som vi diskuterat livligt inom ICA de senaste åren, och jag är säker på att många ICA-handlare i glesbygd är glada för hennes brev. Nu rannsakar vi oss själva och startar ett projekt för att stötta småbutikerna så att de inte bara kan överleva utan också utvecklas. iCA-styrelsen har nyligen givit fullt stöd för detta projekt och ser det som ett av de viktigaste just nu. Här ingår att se över sortiment och förpackningsstorlekar, sc till att kunderbjudanden bättre anpassas till de mindre butikerna och att handlarna ska få hjälp med att se över sitt sortiment så att det hålls inom ramar som är bra för både kunderna och butiken. Och att underlätta annan service i butikens regi, t ex post, bank och systembolag. ICA-butiker kvar på landet Alla är vi överens om att vi behöver landbvgdsbutikerna! Idag finns det 700 ICA-butiker på landet (totalt finns det ungefär 7000 dagligvarubutiker i Sverige, varav 2500 ICA-butiker). I ren glesbvgd svarar 1 c A-handlarna för närmare 70 procent av marknaden; den är inte så attraktiv för andra. Men här finns fina exempel på verkliga entreprenörer som lever med sin bygd; ofta som den sista servicefunktionen då skola, post, bank osv är borta sedan länge. Jag har sett många glesbygdsbutiker blomma upp de senaste åren. Ofta har handlarns och ortsbornas gemensamma intresse för miljön givit nytt engagemang för hela bydgen. Man har ändrat tvättmedelssortiment och tvättvanor, därmed har den igenväxande sjön räddats och kommunen har sluppit bygga nytt reningsverk. Man har utbildat sig i källsortering och kompostering och fått igång lokala kretslopp. Man har intresBuffé 6/199 6 Ett annat exempel är tvättmedel. Vi kunder gnäller för att butiken inte har vissa sorter, men är det egentligen handlarns fel? Jag tror att han i möjligaste mån viil vara sina kunder till lags, men tyvärr går det bara inte, tack vare era påhitt med storpack. Nog måste det väl ändå gå att dela på förpackningarna och låta dessa små få handla som de anser och har underlag för. Vi glesbygdsbor behöver vår lilla affär och jag misstänker att även ni stadsbor behöver handla när ni åker på rekreation till oss 'lantisar'. Jag vill nu att ni förklarar detta, men säg inget om dålig lönsamhet, för när kan den lille glesbygdshandlaren få lönsamhet i det han försöker hålla på med. Grundtanken tycks vara att allt ska till centralorten. Trots långa avstånd behöver vi mat mm." Karin Sundkvist, Strömsund På Landsbygdshandelns dag, den 29 juni, är det många butiker som bjuder på kaffe, spelmän och tipspromenader. Temat för årets kampanj är landsbygdshandelns många roller - lanthandeln är ju mer än matbutik. serat sig för traktens egna produkter och tagit upp traditioner som varit på väg att dö ut. Viktig t at t tänka på! Tyvärr kommer nog ändå en hel del butiker att försvinna på grund av att det inte finns tillräckligt stort kundunderlag kvar för att driva butiken vidare eller därför att kunderna väljer att handla i tätorten. För oss alla som handlar mat i Sverige är det därför viktigt att tänka på följande: • De flesta butiker på landet drivs med mycket stor arbetsinsats och litet överskott. Man är beroende av varje kund. Talar man om för handlarn vad man tycker är bra och mindre bra med butiken, så är chansen större att butiken kan leva vidare. En nära dialog med kunderna uppskattas av de flesta! • Många är helt beroende av säsongsjningen för att överleva. Det är turisterna som gör att butiken kan vara öppen under hela året. • För att behålla en levande landsbygd är det bra om vi stödjer den närmaste butiken på landet. • Försvinner butiken, försvinner också träffpunkten i samhället och byn utarmas. Tänker vi på det här och handlar därefter vet jag att det är många hundra handlare som vill göra allt för att driva sina butiker vidare och sc till att kunderna blir nöjda. Lisbeth Kohls, Konsument & Miljö
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32