Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29 LEVANDE KUNDKONTAKT Kontakten med ku
nderna är ett av de roligaste och mest givande inslagen i butiksarbetet. De handlare som är lyhörda för sina kunders frågor och synpunkter får mycket tillbaka som hjälper till att göra butiken bättre. Det har alla nytta och glädje av. • Har man synpunkter på en butik, på bemötandet, på varorna, priserbjudandena eller vad det vara må, så är det naturligtvis alltid bäst att ta upp det med handlarn själv eller dem som jobbar där. Men det är inte alltid självklart och enkelt när man är kund att fråga eller kritisera. För en ICA-handlare, som är egen företagare och själv måste ta ansvar för sin butiks utveckling och kundernas trivsel, är det alltid bäst att själv få veta om det är saker som kunderna har synpunkter på. I de allra flesta butiker är man mycket mån om att ställa till rätta eller ge bra och sakliga svar. 30 OOO SAMTAL VARJE MÅNAD ! Som stöd "bakom" butikerna finns vi som arbetar i olika funktioner inom handlarnas gemensamt ägda bolag, ICA Handlarnas AB. Också till oss vänder sig många konsumenter via brev och telefon; till provköket, kvalitetslaboratoriet, ICA kundkort, konsumentkontakterna i regionbolagen över landet. Och nu i allt större utsträckning också till Buffé. Omkring 30000 personer hör av sig varje månad. Med frågor om allt som rör mat; frågor kring recept, om varors innehåll, miljöfrågor, om priserbjudanden, varor man saknar, reklam som man har synpunkter på, villkor för iCA-kort och mycket annat. Ibland även om enskilda butiker om man känner det svårt att framföra klagomål direkt till dem man brukar handla hos. Breven och samtalen ger oss bra idéer att fundera vidare på, andra gör att vi tänker efter lite extra om vi gör rätt saker. När jag checkar av "kundkontaktläget" med mina kollegor som ansvarar för den dagliga konsumentkontakten slås jag ofta av vilket förtroende som de allra flesta människor visar ICA-handlarna och det vi står för. För den kunskap vi har om varorna och vår verksamhet som helhet. Det är något vi är rädda om och försöker ta vara på så bra vi kan. För alla företag kan bli bättre med kundernas hjälp. Därför är vår kundkontaktservice något som vi vill vårda och utveckla DIALOG Skriv till Dialog och tyck till, ge tips eller ställ frågor. Adress: Buffé, Box 6630, 113 84 Stockholm. Varför ingen polenta? Hej! Tack för en mycket trevlig och matnyttig tidning. Jag tar till mig många tips och planerar inköp efter den. Blev emellertid oerhört besviken när polenta inte fanns i butiken. Hade noggrant planerat, skulle ha gäster om ett par timmar, och ville göra något nytt. I all hast fick jag tänka ut något nytt. Polenta fanns inte ens i affärens listor över matvaror att beställa. Det borde det väl göra när ni ger en massa tips i tidningen. Eller ska vi springa iväg till andra butiker? Cecilia Thelander, Västerhaninge Lisbeth Kohls Konsument, kvalitet & miljö ICA Handlarnas AB 17193 Solna OS-GULD TILL SVERIGE! Det svenska kocklandslaget, som Buffé porträtterat under året, har nyligen varit i Berlin och tävlat i Matlagnings-os. För första gången någonsin lyckades laget ta en guldmedalj i det varma köket, där det lagades och serverades "riktig" mat. I det kalla köket med "utställningsmat" gick det något sämre. Totalt en åttondeplats med många stora matnationer bakom sig har laget ändå tagit ett steg närmare den absoluta världseliten. Och det bästa av allt: åtcrväxten är enormt god. Juniorlandslaget tog nämligen en överlägsen förstaplats och knep därmed guldet vid första försöket. Grattis! Svar: Jag beklagar verkligen att du inte kunde bjuda dina gäster på en spännande måltid med polenta. Eftersom det är en ganska ny produkt i Sverige så har jag helt enkelt missat att det inte finns någon av ICAS stora leverantörer som erbjuder denna produkt. Och därför finns inte polenta i kärn- och bassortimentet. Men den eller de butiker som så önskar kan beställa polenta från centrallagret. Var frågvis, det lönar sig. Tony Wallin Langos Jag undrar om ni på Buffé vet om man kan köpa dessa bröd i Stockholmstrakten. I annat fall kanske ni har recept på brödet. Hälsningar Marie Juniorlaget tog OS-guld i sin första start. Deras vinnande varmrätt som skulle lagas till 110 personer på 3 1/2 timme var halstrad gösfilé, potatispuré med västerbottenost, basilikasås samt säsongens grönsaker. Visst låter det som guldmat? Svar: Langosmix har nu testats på ICAS försäljningsregion Ost, som bl a innefattar Stockholm, och kommer att finnas på lager för butikerna att beställa. Recept kommer i nästa nummer av Buffé. Tony Wallin
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32