Bumsen 1
En jämförelse av BMW S 1 M ånga höjde nog på ögon
brynen då de hörde att jag åter igen bytt hoj, efter så kort tid! Jag hade ju inte ens hunnit köra 1 200 mil med min nästan nya S 1000 R, detta under en knapp säsong. Orsaken var att jag inte riktigt trivdes med den, trots att den har en helt fantastisk motor samt vägegenskaper som få andra motorcyklar. Det som störde mig var att jag tvingades sitta med alltför krökta knän (för min ålder) och då ofta – alltför ofta – antingen fick ställa mig upp eller åka med fötterna fritt hängande, även vid körningar på endast ett 20-tal mil. Detta trots att jag monterat en komfortsadel som var skön att sitta på. Motorljudet, som jag normalt gärna tycker om, blev något störande då motorn är högvarvig och saknar överväxel, vilket hade behövts vid motorvägskörning. Att köra längre sträckor med över 5-6 000 varv/min var enerverande. När jag fick info om S 1000 XR blev jag mycket intresserad, den verkade ha åtgärdat de detaljer jag ”retat” mig på hos S 1000 R. Så jag beställde den utan att först ha provkört hojen! Första gången någonsin jag gör så trots att jag nog haft bortåt 15 hojar under åren, alltid med kravet provkörning före byte. Nu har jag haft min nya S 1000 XR under några månader och hunnit köra nästan 1 000 mil med den. Så vad är nu intrycket? En helt fantastisk hoj – det är bara att gratulera BMW Motorrad! De har ånyo framtagit en modell som kommer ta marknaden med storm. De har öppnat för ett nytt koncept kallat ”Advanced Sports”. Lite luddigt vad det betyder, när man får möjlighet att provköra den förstår 28 BUMSEN 5 – 2015 man! För mig verkar det vara den ultimata hojen. Vill i sammanhanget nämna att jag tidigare, i egenskap av både DO och RO i BMWklubben, försökt provköra alla de nya hojar BMW tagit fram under åren. Så jag har viss erfarenhet från olika mc-modeller och många medlemmar har under åren rådfrågat mig om vilken hoj de skall välja. Vad är det då som gör den så fantastisk? Utseende Sticker onekligen ut en del med sitt offroad-/onroad-stuk liknade Ducatis Multistrada. Motor Liknande den som S 1000 R har. En radfyra på 1 000cc med imponerande effekt och vrid i överskott för både race och gubbkörning. Drar lugnt och fint redan från 30 km/ tim på 6:an upp till bortåt 250 km/tim! (Kolla Hagens provkörningsrapport i förra numret). Utnyttjar man sedan alla växlarna med Quickshiftfunktionen, då kommer nog t.o.m. flertalet sporthojar på efterkälken, därav tillägget ”Sport”. Växellåda Växellådan funkar mycket smidigt, särskilt med den nya Quickshift-funktionen både upp och ner. Den funkar bäst vid ordentlig acceleration och vid bestämd intryckning av växlarna! Dock skall man inte glömma att släppa gasen helt vid nedväxling, automatiken sköter mellangas mjukt och fint. Jag har provat att från fullfart, över 100km/tim, växla ned till stillastående på bara några sekunder, makalöst hur bra automatiken fungerar. Elektroniken S 1000 R har en hel del elektronik typ ABS, AFC, ESA, DTC som är integrerad på ett mycket smidigt sätt. Det finns fyra driftlägen, Rain, Road, Dynamic och Dynamic Pro. TEXT OLLE AHLSÉN ML 2654556 FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 Merparten kan ändras under färd. Dynamic Pro är en inställning som inte bör använda på vanlig väg utan enbart på torr asfaltbana och/eller när man vill göra Wheelies och Burnouts! Jag har allt installerat och inställningsmöjligheterna imponerar samt är enkla att sköta. Allt kan ske under gång och man kan få hojen att uppträda från Min S 1000 R. Foto: O. Ahlsén. Bumsen 5-15.indd 28 2015-12-06 20.52