Bumsen 1
R 1200 RS LC – nöjesmaskinen med komfort! TEXT RO
GER GROSS ML 2650424 FOTO LARS LINDBERG ML 2652028 A tt köra motorcykel är en upplevelse. Ju mer man kör desto kräsnare blir man vad det gäller motorcykelns egenskaper. Olika förare tilltalas av olika egenskaper – därför har BMW Motorrad ett nästintill heltäckande modellprogram. Vid val av motorcykelmodell tänker man mycket med hjärtat. Visst får hjärnan vara med, magkänslan betyder mycket. Jag kör mycket, lyssnar till hjärtat och byter mc relativt ofta. När jag tar upp mina tankar om mc-byte med Elisabeth (min hustru) undrar hon: ”Vad är det för fel på den du vill sälja?” Suck – den frågan kommer från hjärnan och är svår att besvara sakligt och intelligent... Hon är dock en förstående kvinna. Garaget har säsongen 2015 härbärgerat BMW-modellerna S 1000 R -14, R 1200 RT LC -14 samt R 1200 RS LC -16. Mina tyckanden och kommentarer baseras på säsongens mc-njutning enligt följande: - S 1000 R, 1 200 mil - R 1200 RT LC, 800 mil - R 1200 RS LC, 1 000 mil Det jag skriver i följande rader är en blandning av fakta och personligt tyckande – det skall inte uppfattas som en regelrätt test! Kanhända ger mina synpunkter ändå läsaren användbar information. Denna artikel handlar i huvudsak om den R 1200 RS LC som BMW lanserade år 2015. Ibland måste jag ändå ta till jämförelser med andra modeller för att ni bättre skall förstå vad jag menar. S 1000 R är en fantastisk körmaskin. Fart, bromsar, väghållning – allt nära teknisk perfektion. Motor och växellåda överträffar allt här på jorden... Den låga vikten ger en mycket lätthanterlig mc. Kan man bara vika ihop knäna är komforten över förväntan. Jag har kört den vid flera alpresor. R 1200 RT LC är komfortmaskinen nummer ett – särskilt när man har passagerare. Där är den svårslagen. För att vara en touringmaskin uppför den sig extremt bra på vägen – även när det svänger. Mitt val av RT berodde helt på att jag gärna har Elisabeth med på semestrar och andra mcresor. Hon ger RT:n tummen upp som passagerarmaskin. R 1200 RS LC är senaste tillskottet och kommer ersätta RT:n som passagerarmaskin. Hög komfort och 35 kg lättare än en RT lovar fin körning. R 1200 RS LC hämtades i början av september hos Alternativ1 MC i Kalmar – en BMW-handlare med kompetens och personligt bemötande. Frågar man hjärtat varför det blev en RS är svaret att den har en klassisk design. Frågar du hjärnan blir svaret den låga vikten, körställningen samt vattenboxern av modell 2016. Körställningen på såväl R 1200 RS LC som S 1000 R är med något framåtlutad överkropp. Inte alls så mycket att man hänger på armarna. Jag blir mindre trött i ryggen med en framåtlutad körställning jämfört med den mer raktupp-och-ner-ställning RT och GS erbjuder. Med en något framåtlutad sittställning svankar ryggen ”åt rätt håll” även under flera timmars körning. Så´n e jag... RS låga vikt ser jag som ett extra plus. Just motorcykelns vikt är en betydelsefull faktor. Inte enbart vid rangering ut och in i garaget utan framförallt vid inspirerad körning. Min nya RS LC är som nämnt av årsmodell 2016. Vattenboxern presenterades som årsmodell 2013. Tyskarna har sedan dess filat duktigt både här och där, många små steg har tagit motorn från oslipad diamant till en ganska finslipad ädelsten. Numer är motorns mekaniska oljud klart lägre och hela drivlinan mer exakt. Växellådan är inte på samma nivå som i S 1000-motorn, däremot så bra den kan bli i en kardanmaskin. Här avser jag växlingskomforten. Våtkopplingen är förfinad i flera steg och drivlineglappet klart mindre. Vid tidigare årsmodeller har komponenttoleranserna satts vid kallt tillstånd med följden att nödvändiga spel/glapp blir större i driftvarmt tillstånd. Numer anges toleranser vid drifttemperatur innebärande totalt sett mindre spel/glapp. Drivlinan blir exaktare och jobbar tystare. Man kan känna det jag beskriver genom att med hojen på centralstödet rotera bakhjulet. I kallt tillstånd går det påfallande trögt – i varmt tillstånd snurrar hjulet lätt. Jag avser här inte skillnaden beroende på kall resp. varm smörjolja. Skillnaden är mycket större än så. BMW Motorrad har även jobbat vidare med vattenboxerns lågvarvsegenskaper. R 1200 R och RS har som nya modeller fått luftburk, insugstrattar och luftfilter efter senaste rön. Resultatet är att vattenboxern drar utan skakningar eller andra protester från cirka 2000 varv/minut. Enligt min uppfattning skall boxern ändå inte hårdbelastas under 3000 varv/minut. Varför säger jag så? Konstruktören av boxern har vissa designmässiga begränsningar i det att man vill ha en så smal motor som möjligt. Med den givna slagvolymen på 1200 kubikcentimeter innebär detta så stor kolvdiameter som möjligt för att kunna hålla nere slaglängden. Med nuvarande kolvdiameter på 101 mm är 36 BUMSEN 5 – 2015 Bumsen 5-15.indd 36 2015-12-06 20.52