Bumsen 1
AMATÖRRENOVERING! TEXT OCH FOTO CARL-GUSTAV ARVID
SSON ML 2650532 Många fascineras säkert av en del artiklar här i Bumsen om renoverade gamla hojar. Säkert skulle fler vilja ge sig på att göra en sådan men kanske inte riktigt vågar, trots att man känner sig hyfsat händig med verktygslådan. Jag vill med denna artikel delge en del tips jag samlat på mig under mina två senaste projekt. Först och främst skall jag tala om jag inte är något proffs på något vis, bara har ett behov att skruva ibland. Dessutom är jag bekant med den som gör arbetet åt MC-Collection, jag har insett mina begränsningar. Hitta ett objekt Först måste man ha ett intressant objekt. Jag spårade upp min gamla R 90 S på registreringsnumret och hittade den i Skåne, stående i ett uthus i ett miserabelt skick. Ägaren hade haft den ända sedan jag bytte den efter drygt ett år. Historiken blev då genast ett tungt vägande skäl att köpa tillbaka den. Det tog fyra år att få köpa den, skam den som ger sig. Med min R 60/2 var det ägaren som mer eller mindre bad om att få sälja till mig. Där var det låga milantalet som bidrog, drygt 1 700 sedan den var ny 1968. Verkar stämma enligt alla besiktningar. Demontering När så hojen väl är hemma och står på lyften, en sådan är bra att ha, börjar det roliga. Först skall dock digitalkameran fram. Dokumentera så mycket som möjligt före och under hojens demontering. Det är omöjligt att komma ihåg var och hur varje del satt när det blir dags att montera ihop den igen. Speciellt elsystemet är bra att fota, hur det var draget och vad de olika färgerna var kopplade. Spara alla skruvar och muttrar och lägg dem i små plastpåsar som märks med var de suttit. Detta underlättar sedan vid sammansättningen om de går att återanvända eller nya måste införskaffas. Innan cykeln är helt demonterad bör man kolla att ram eller sving inte är sned eller att några sprickor finns och ev. åtgärda detta. Något jag tycker man skall kosta på sig är en riktig tanksanering. Det finns inget som är så retfullt som när en nylackad tank börjar läcka. Det finns några firmor i Tyskland som blästrar, inspekterar och lackerar tanken invändigt. Under tiden skall man göra en inköpslista på vad man anser inte är lönt att sätta tillbaka. Lackering Nu börjar det bli dags att skicka delarna till lack. Jag valde att blästra och pulverlacka alla svartlackerade detaljer. Där är det viktigt att maskera/täta allt som inte skall vara lackerat. Pulverlacken är riktigt svår att få bort från lager och gängor. Å andra sidan blir det lack överallt. Det går också välja vilken glans det skall vara på ytan. Övriga detaljer lämnar jag till proffslackare. På gamla cyklar är skärmar och tank randade, det är svårt att hitta någon som kan det. I Tyskland finns det några stycken bl.a. linieren.de. Jag har sett dem arbeta och då ser det lätt ut. Man kan skicka delarna till dem och ev. hämta dem vid någon stor veteranmarknad där de brukar finnas. 30 BUMSEN 5 – 2015 Motor Motor, växellåda och kardanhus skall man inte ge sig in på själv om man inte har kunskap eller tillgång till de specialverktyg som fordras för dessa. Är oljan fin och inga oljud hörs, brukar det inte vara någon fara. Jag tog av toppar och cylindrar för att kunna lacka om cylinderflänsarna, kunde då ta en titt in i vevhuset och kolla kamaxeln. Ett tips är att byta packboxen bakom svänghjulet och kopplingslamellen. Montering Nu börjar det roliga, sammansättningen. Börja med att montera centralstödet på ramen så blir det lättare att ställa upp den på mc-lyften. Spänn fast allt med spännremmar så att den står stadigt. Börja gärna med att montera gaffel med nya styrlager och framhjul så blir det ännu stadigare. Sedan följer motor och växellåda, växellådan går inte att montera när svingen sitter i sina lager. Därefter är det bara att bygga vidare i lagom takt. Det är nu man börjar få hjälp av alla bilder man tog. Var skall man lägga ribban? Exakt original eller något liknande. Jag har satt dit en och annan rostfri bult och mutter och kan stå ut med det. Skulle den däremot stå på museum är det en annan sak. På 90 S har jag monterat ett brytarlöst tändsystem som styrs av vevaxeln för att få en fin gång på motorn. Dessutom har jag ersatt diodplattan med en kombinerad laddregulator. Detta är inget som syns utifrån. Något/några problem får man räkna med. Mitt var att en ventil kärvade av någon anledning. Då passade jag på att borra upp dimensionen och sätta in nya kolvar, samt justera ventilstyrningarna. Sedan har den gått perfekt. Reservdelsinköp Tillgången på reservdelar till gamla BMW-hojar är egentligen inget problem. Det finns ett flertal handlare i Tyskland och England som har det mesta, priserna ökar litet år till år. Allt är nog inte ”Made in Germany”. En del har originalkatalogerna som underlag vid beställning och det underlättar när man ser var detaljen skall sitta. EBay är också en källa för att hitta delar. Jag har köpt mina delar från de mest kända i Tyskland och dessa är: Ulis Motorradladen, Motorrad Stemler, Meyer-Bikes, Rabenbauer, Omega-Oldtimer, Motorradteile Stark m.fl. Priserna skiljer inte så mycket dem emellan och alla tar kort eller banköverföring, korta leveranstider brukar det vara. Aluminiumputs Gjutna aluminiumdelar har jag glasblästrat eller borstat med en liten mässingsborste och WD-40 samt torkat med trasor. Det krävs en del tålamod för att det skall bli bra. OBS, glasblästrar man motordelar måste man rengöra noggrant efteråt så att inget blästermedel finns kvar. Aluminiumfälgar kan man putsa med Autosol eller liknande. Ekrar bytte jag på båda cyklarna, fälgarna endast på R 60:n. Då dessa hade litet rost köpte jag nya, säkert billigare än att kroma om. Förgasare skall man ultraljudstvätta och alla packningar bytas. Bumsen 5-15.indd 30 2015-12-06 20.52