Bumsen 1
ningarna såg ut på en scrambler, här hade man räk
nat med ett häftigt upplagt avgassystem, så som det såg ut på företagets tävlingsmaskiner på 1960- och 70-talet, ekerhjul skulle naturligtvis vara standard. Det sistnämnda finns visserligen som extrautrustning. Bakom fasaden har det naturligtvis justerats en hel del och detta gäller inte bara det 19” stora framhjulet utan hela chassit. Naturligtvis blir detta en väldigt fin och körglad maskin men glöm den fina försommarturen, tidigast hösten 2016 kan du njuta av ett exemplar. Lika mycket som många nu säkert höjer på ögonbrynen inför G 310 R så gjorde man detsamma när scootern C 650 GT och Sport visades för några år sedan, BMW ansåg därför att det nu var dags för en liten botoxinjektion, framför allt har Sportmodellen (den röda på bilden ovan) fått sig en rejäl ansiktslyftning. Båda modellerna har även tekniskt uppgraderats på en mängd punkter, den största nog på trafiksäkerhetsområdet, nämligen en dödavinkelvarning, SVA (side view assist), som går att få som extrautrustning på GT-modellen! Vad är då så märkvärdigt med detta, det finns ju på nästan alla bilar? Just det, på bilar, här är det första gången det är tillgängligt på en motorcykel! Återigen har BMW flyttat ribban framåt. Bumsen lär under 2016 återkomma litet mer i detalj om BMW:s nya modeller. Framhjulsdriven hybridmoppe! BMW bygger ut i Spandau När K 100-modellen kom 1983 så uppgav BMW att de hade världens modernaste Den tyska tillbehörsfirman Wunderlich har som bekant specialiserat sig på BMW men nu har de gått ett steg längre genom att testa en prototyp kallad X2 grundad på en 156 hk stark R 1200 GS LC där framhjulet drivs av en 10 kW stark elmotor monterad i navet med batteripaketet monterat under strålkastarhuset. Det intressanta är att man med enbart elmotorn kan framföra hojen i 20 km/tim samt även utnyttja denna vid rangering av hojen då den erbjuder en backfunktion! Bakhjulet drivs som vanligt av ordinarie bensinmotor. Text: Hagen Hopp Foto: BMW/Wunderlich motorcykelfabrik när det gäller motorproduktion. Mycket har hänt och uppdaterats sedan dess men nu är det åter dags, denna gång rörande logistiken på den interna transportsidan. I slutet av 2017 skall världens modernaste logistikcentrum i motorcykelbranschen stå klar. Upp till en miljon delar skall var dag levereras till monteringsbanden ”just in time” och därmed räknar BMW med att spara c:a 500 fabriksinterna transporter per dag! Kurv-ABS gör BMW bäst 1986 visade BMW sitt första ABS-system för motorcykelbruk och var då först i världen med detta. Idag är ABS en självklarhet hos de flesta och under de senaste åren har ett flertal mc-tillverkare utvecklat det till att även fungera vid kraftigt nedlägg, s.k. kurv-ABS. Ducati 1299 Panigale, BMW S 100 XR, KTM 1190 A och Yamaha YZF-R1 utsattes för ett stenhårt test av tyska Motorrad. XR var en klar vinnare och det var också den enda maskinen de tordes prova med passagerare! 0 R är BMW:s största nyhet 2016! BUMSEN 5 – 2015 35 Bumsen 5-15.indd 35 2015-12-06 20.52