Bumsen 1
S 1000 R med S 1000 XR detta innebär att man nu k
an bromsa säkert även i kurvor och med nedlägg helt utan problem. Jag har provat, funkar super, även om det känns något ovanligt att bromsa mitt i en kurva! Man har ju lärt sig att det bör man undvika. Komfort XR har bra komfort för passagerare. R:en var väl aldrig tänkt att ha passagerare annat än i nödfall. (Fråga min stackars Ironman-domare förra året, satt på 1000 R en hel dag, i åtta timmar!) Tankvolym Utökad med sex liter till 20 liter så nu kommer man lätt över 30 mil på en tank, mycket bra! En intressant ändring som skett är att bensinmätaren endast visar återstående sträcka de sista 25 milen. Detta gör att mätaren inte rör sig de första 10 milen efter fulltankning. S 1000 XR drar cirka 5,5 dl per mil och under det verkar det svårt att komma. Styrning Förlängt chassi och något ändrad styrvinkel gör att hojen känns än mer svängvillig än R:en - även om denna borde vara bättre på detta! Den har dessutom betydligt bättre styrutslag, nu i klass med GS, så man kan nu komma runt utan problem även på smala landsvägar. Bagage Det finns fästen för både simjukt och följsamt till värsta bakhjulsåkningen på flertalet växlar. I Dynamic-läget sker alla kompenseringar adaptivt – helt sagolikt! Sittställning Man sitter helt upprätt med mindre knävinkel och har ett Ahlsén. bredare styre som hos en R 1200 GS. Man kan även utmärkt köra stående, då lusten faller på. Det är väl Adventure-idén som slår igenom. Dessutom skyddar en högre och även höjbar vindruta både mot fartvind och regn. Bromsar På båda hojarna är bromsarna av sedvanlig BMW Motorradstandard, d.v.s. fantastiska. Den nya XR har dessutom ABS Pro, helt doväskor & topbox samt en ordentlig bagagerack. Sidoväskor målade i rött ser mycket snygga ut, gäller att vara extra försiktig för att skydda dem. Väskorna har en fiffig bottenplatta som gör att bagaget inte faller ut då man öppnar dem. Extra eluttag vid instrumenttavlan är bra att ha (ladda iPhone m.m.) förutom fästet för GPS. Bra att det nu är standard på ”Nordenpaketet”. Jag, en allroad-åkare som hellre kör på grusvägar när det finns sådana, har givetvis redan provat det. Är helt utmärkt på normala grusvägar, trots att däcken är breda, 6” fälg, vilket gör färden något ”skönt” flytande då man kör på rullgrus men ändå säkert. En metod att förbättra grusåkat är att sänka lufttrycket några hekto, kanske till 1,8 Kg när det inte är risk för vassa stenar. Det är breda däck, 190/55 bak på 6” fälgar, Pirelli Rosso som standard. Jag skall nu byta till Pirelli Scorpion Trail II som har litet mer mönster med tanke på grusåkat! Finns det då inget som är mindre bra på XR:en. Jo, längre framskärmen, den är för kort och då man kör på blötgrus kan olje- och vattenkylare blir tilltäppta då de sitter helt oskyddade. Har själv kompletterat med extra skydd (Evotech) som nu är monterat. Dock måste man tänka på att flytta upp fötterna då man kör i regn om man inte vill bli blöt. Fjädringen tycker jag är litet för hård satt (både i Roadoch Dynamic-läget) och att det borde finnas litet mjukare komfortläge. För att även där vara perfekt. En brasklapp: med denna mängd elektronik/datorer krävs en IT-expert för att serva. Miljön för en mc är inte riktigt elektronikvänlig heller, detta får dock framtiden utvisa. Grattis BMW! Ni har verkligen tänkt till och gjort en bra kombination av Sport och Adventure. S 1000 XR är helt i min smak! En fantastisk hoj som passar min typ av körning perfekt! BUMSEN 5 – 2015 29 Bumsen 5-15.indd 29 2015-12-06 20.52