Bumsen 1
KLUBBFÖRSÄKRINGEN en sammanfattning av mc-säsonge
n 2015 Syftet med BMW MC-klubben Sverige är att i vid bemärkelse skapa en positiv upplevelse kring ägandet av BMW-motorcyklar. Ett i flera avseenden angeläget inslag i klubbverksamheten är då att tillhandahålla en försäkring med ett bra skydd för förare, passagerare och motorcykel. Dessutom till en fördelaktig premiekostnad. Klubbförsäkringens slogan ”det bästa för de flesta” känner du nog igen. Klubbförsäkringen är unik i det avseende att det är den enda mc-försäkring där slutkunden genom sin klubb står i direktkontakt med beslutsfattarna inom försäkringsbolaget. Vi som för klubbmedlemmarnas räkning driver försäkringsfrågor är Magnus Brobeck och Roger Gross. Du är som klubbmedlem alltid välkommen med frågor, tips och kritik! I slutet av oktober månad hade vi ett möte med ledningen för försäkringsbolaget Svedea. Mötet avsåg en sammanfattning och analys av mc-säsongen 2015 med avseende på klubbförsäkringen: o utvecklingen av antalet tecknade försäkringar, o skadeutfall, o funktionerna skadereglering och kundtjänst samt o förbättringar av klubbförsäkringen. Sammanfattning av bestånd klubbförsäkringar t.o.m. oktober månad 2015: o antal försäkringar i kraft är cirka 2 500, o antal nytecknade försäkringar under året är cirka 850. Glädjande nog finner vi att antalet klubbförsäkringar står i fortsatt stark tillväxt. En bedömning är att cirka 70 % av klubbmedlemmarna skulle få en lägre försäkringspremie genom att välja klubbförsäkringen. Ser vi till ersättningen vid skada skulle ännu fler medlemmar tjäna på att byta försäkringsbolag. Av någon anledning orkar inte alla jämföra sin nuvarande försäkringslösning – det finns som sagt pengar att tjäna... Sammanfattning av skadeåret 2015 t.o.m. oktober månad: o 180 skador har registrerats, o medelskadekostnaden uppgår till cirka 22 000 kr och o klubbens informationskampanj för att minska antalet vältskador med stillastående hoj har varit mycket fram gångsrik. Kommentar till diagrammet ovan: Diagrammet förklarar varför försäkringspremien varierar med bostadsort. Kundbemötande och skadereglering: En mycket viktig kvalitetsfaktor är hur försäkringsbolagets kundbemötande och skadereglering fungerar. Såväl vi i klubbens försäkringskommitté som ledningen i Svedea följer utvecklingen mycket noga. Alla tecken tyder på att Svedea sköter såväl skadereglering som kundtjänst mycket bra. Flera medlemmar har uttryckt sitt gillande såväl i e-post som via klubbens hemsida. Hur tecknar jag klubbförsäkringen? Kontakta Svedeas kundtjänst på telefonnummer: 077 – 116 01 90. Vad händer med klubbförsäkringen inför mc-säsongen 2016? Förhandlingar pågår, därför litet tidigt att skriva om detta redan nu. Men... förhandlingarna framskrider i positiv anda. Vi räknar med att kunna presentera positiva överraskningar i Bumsen nr 1 eller 2 under 2016... Kommentar till diagrammet ovan: 66 % av totala skadekostnaden uppstår vid singelolyckor. Finns nog anledning fundera över vad man gör åt denna verklighet... Framför vi motorcykeln på fel sätt? Bör klubben satsa på någon form av förarutbildning? Håll tummarna önskar Roger Gross och Magnus Brobeck Försäkringskommittén BUMSEN 5 – 2015 5 Kommentar till diagrammet ovan: Häpnadsväckande stor skaderisk första året med ny motorcykel. 24 13:44 Bumsen 5-15.indd 5 2015-12-06 20.51