Bumsen 1
M edan jag ännu var på pakistanska sidan passade
jag på att växla till iranska Rial ute på gatan. Samtidigt ropade en pakistanier att jag måste skynda mig då iranska tullstationen skulle stänga om en minut, halv fyra iransk tid. Jag förlorade återigen en halvtimme på tidsskillnaden mellan Pakistan och Iran. Tur hade jag som klarade mig in innan de stängde, annars hade jag blivit tvungen att övernatta på tullens gård i Pakistan. Även de iranska formaliteterna gick hyfsat snabbt. Jag fick dock inte köra iväg utan eskort. I iranska Baluchistan liksom i Pakistan släpper man inte iväg resenärer utan eskort. Baluchistan är en av Pakistans fyra provinser. På andra sidan gränsen i Iran fortsätter Baluchistan, nu som iransk del av provinsen. Väntan på eskort blev lång. Till sist kom en vakt gåendes och sade att han skulle åka med mig till hotellet i Mirjaveh. Nu visste jag att det bara var tolv km dit så jag accepterade det. Den iranska gränsstaden Mirjaveh är en trist och deprimerande liten håla. Hotellet är ganska risigt och priset varierar kraftigt. När jag var där fem månader tidigare Stora bilden: spännande natur mellan Kharanaq och Ardakan. I några nummer har vi följt Helge Backlund när han kör en BMW R 80 G/S av 1986 års modell från Goa i Indien till Stockholm, en nätt liten resa på 1 600 mil och dessutom som ensamresenär! Här är del tre av hans berättelse där han kör genom Iran. TEXT & FOTO HELGE BACKLUND ML 2660577 Promenad ned till Persiska viken. Färdväg i Iran, Mirjaveh till Armenien 27 april till 8 maj. Varje färg representerar en dags körning. 42 BUMSEN 5 – 2015 Bumsen 5-15.indd 42 2015-12-06 20.53