Bumsen 1
B rorsans bryderier någon obegriplig orsak en nam
ninsamling! SMC:s ledning representerar definitionsmässigt 70 000 medlemmar och kan utan namninsamlande hävda att man är dessas språkrör. Sannolikheten att insamlingen skulle fått ihop mer än 70 000 underskrifter bedömer jag som milt uttryckt liten – och så länge antalet är lägre är hela idén ett skott i foten! (Jo, jag skrev på – men inte med glädje.) Ägaransvar har diskuterats tidigare – och hittills konsekvent avförts utifrån fundamenta i svensk lagstiftning. Efter fråga från Sten Bergheden (M) gav infrastrukturminister Anna Johansson (S) initialt ett svävande svar, men tidigt i november kom beskedet att ägaransvar inte är aktuellt (den här gången heller, min kommentar). I ungefär samma veva meddelade Trafikverkets måldirektör Anna Krafft att 30-punktslistan ”lagts åt sidan”. Man vill utveckla säkerhetsarbe”Mycket väsen för lite ull” sade käringen, klippte grisen 2015 dök en 30-punktslista upp från Trafikverket, vars byråkrater ansett sig ha hittat ett problem som måste lösas; motorcykelolyckorna. Åtgärdsförslagen var emellertid milt uttryckt dåligt genomtänkta. De kunde delas upp i ett antal grupper: 1. Ägaransvar med hårdare påföljder för lagöverträdelser. 2. Tekniska konstruktioner på fordonen så att motorcyklister hindras från att köra för fort. 3. Tekniska konstruktioner som skall göra det omöjligt att köra en motorcykel utan giltigt körkort – samt göra det omöjligt att stjäla den(!) – samt alkolås. 4. Intensifierade riskinformationskampanjer gentemot motorcyklister. 5. Informationsutbyte med försäkringsbolagen så att statliga myndigheter får tillgång till bolagens information, och bolagen underrättas om försäkringstagarnas eventuella syndaregister. Man föreslog också försäkringsbonussystem för ägare av motorcyklar med tekniska begränsningssystem enligt ovan. Detta fick SMC:s ledning att gå i taket. Tyvärr fick reaktionen i tryck – via MC-Folket och hemsidan – en snarast hysterisk utformning, som definitivt inte gjorde mig stolt. Dessutom startades av 48 BUMSEN 5 – 2015 tet tillsammans med SMC. En bidragande orsak till omvändelsen förefaller ha varit att Trafikverket tagits med byxorna nere. Pengar skulle läggas på ett ”innovationsprojekt” som syftade till att kunna införa ägaransvar via ATK-systemet! Gemensamt för punkterna 2 och 4 är att de skulle ha mycket större effekt på trafiksäkerheten om de genomfördes gentemot bilister än om de ensidigt riktas mot motorcyklister! Punkt 3 har hittills visat sig omöjlig att genomföra i praktiken ens på mycket exklusiva bilar. Trots allt mer sofistikerade stöldskyddssystem stjäls fortfarande sådana och försvinner ur landet. Möjligheten skapa en stöldsäker motorcykel förefaller därmed inte störande stor. Punkt 5 kopplar samman privat företagsamhet och myndighetsutövning! Sådant bör hållas åtskilt. Hela denna historia är en sorglig röra – som dock åtminstone för närvarande ser ut att ha upplösts i något som kan bli konstruktivt. Förhoppningsvis menar Trafikverket allvar denna gång – även om uttrycket ”lagts åt sidan” inger vissa farhågor. Det som lagts åt sidan kan tas fram igen. Så har redan skett två gånger – trots avslag i Lagrådet båda gångerna! Att SMC:s ledning reagerat i falsett är en sak. Denna gång gick det vägen ändå. Betydligt värre är att Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i kontakt med SMC sagt sig inte vara tillräckligt insatt i ärendet – ett mycket märkligt svar. Chefen för ett statligt verk håller inte reda på hur hennes anställda använder sin av skattemedel finansierade arbetstid! Albert Einstein definierade dårskap som att gång på gång göra samma sak och förvänta sig olika resultat. Trafikverkets byråkrater har nu för tredje gången uppnått samma resultat när det gäller ägaransvar; avslag. Måhända borde Einsteincitatet läggas in som skärmsläckare på deras tjänstedatorer – och/eller sättas upp väl synligt ovanför skrivborden. Läkaren och motorcyklisten Michael Fored har visat att om de förare som kör olagligt (drogpåverkade och/eller utan A-kort och/eller utan hjälm, i olika sammanställningar 25 – 33 % av dödsolyckorna!) räknas bort är riskerna inte högre än för bilister – ett resultat som förefaller ha ignorerats utanför hojåkarkretsar. Att något inte är så farligt som ”alla” tror är måhända medialt ointressant? Det finns ett gammalt skämt om en person som letar efter ett borttappat, värdefullt smycke. – Var tappade du det? – Där borta. – Men varför letar du här? – Det är ljusare här. ”Mycket väsen för lite ull” sade käringen, klippte grisen. I stället för att öda resurser på idéer utan juridisk förankring – i direkt strid mot grundläggande princip om likhet inför lagen! – kunde Trafikverket redan från början strävat efter samarbete med SMC. Den inviten skulle inte fått avslag – nu blir det ändå så! Kvar står frågan om tjänstemännen äntligen lärt sig, eller om de i framtiden kommer göra fler försök. Förhoppningsvis går Anna Krafft att lita på så att vi slipper en fjärde vända av detta trista slag. Går hon inte att lita på, får vi hoppas att SMC:s ledning nästa gång inte levererar det skri i falsett som upphävts den gångna hösten. Logiska, juridiskt väl underbyggda argument framförda med lågmäld och kylig saklighet inger avsevärt större respekt och bör ha ännu större utsikter att nå framgång – samtidigt som det gör medlemmarna stolta över sin organisation. Kör försiktigt, God Jul och Gott Nytt År Bror Gårdelöf ML 2661203 Bumsen 5-15.indd 48 2015-12-06 20.53