Svensk Vattenkraft 1
tökning riksdag och regering uttalat borde utbygg
naden av (åtminstone) befintliga kraftverk drivas på med riktvärden för möjlig produktionsökning i varje vattendrag, stort som litet. Samverkansprocessen som den kommit att (inte) fungera får både SVAF och Energiföretagen att föreslå genomgripande förändringar. Här kommer en radikalare tanke, inspirerad av hur skogsförvaltningen nu förändras och av andra länder. Den utgår från KMV-klassning och kravnivån GEP, så att vare sig länsstyrelse kan föreslå eller domstol besluta om åtgärder som hotar en befintlig verksamhet. Länsstyrelsen ska ta fram underlag om olika samhällsintressen med koppling till vattenanknutna miljöer. Kraftverksägare och andra verksamhetsutövare ska föreslå åtgärder för att utveckla vattenmiljö, elproduktion och andra samhällsintressen. Även länsstyrelsen kan föreslå åtgärder men då ska verksamhetsutövaren ha rätt att säga nej till en viss åtgärd (hen kanske bedömer den som inte biologiskt motiverad, att nyttan inte står i proportion till kostnaden m m). Detta borde helst regleras i ett nytt miljöbalkskapitel, annars i förordningen om vattenverksamheter. I lag, gärna i det nya miljöbalkskapitlet eller annars i lag om införande av miljöbalken, måste med otvetydiga formuleringar de äldre rättigheternas rättskraft slås fast och de orimliga, för att inte säga omöjliga, beviskraven avvisas. Här har vi Energiföretagen med oss. Där ska också framgå att en regleringsdamm ska räknas till kraftverket om ägaren så vill. * Så långt i grova drag de viktigaste förändringarna i regelverket. När det gäller myndigheterna har de förverkat allt förtroende och är dessutom till stor del överflödiga. En nedläggning av vattenmyndigheterna föreslogs redan av vattenförvaltningsutredningen för tre år sedan, det förslaget är bara att effektuera. Vattenmyndighet kan varje länsstyrelse vara, det är ändå där som arbetet görs. Länsstyrelserna organiseras om så att alla samhällsintressen av att använda vatten beaktas och att åtminstone fem kompetensområden medverkar i samverkan. En matrisorganisation verkar lämplig. Antalet vattenvårdare minskas påtagligt, i stället anställs energispecialister (som oftast saknas helt). I stället för regleringsbrevens ensidiga betoning av tillsyn ska länsstyrelserna åter få en mer rådgivande och utvecklande roll Havs- och vattenmyndighetens roll när det gäller inlandsvatten blir i stort sett överflödig. HaV:s föreskrifter, vägledningar m m försvinner, därmed kan man gå direkt till den mera balanserade EU-rätten om inte de nya svenska lagarna och förordningarna ger klart besked. Energimyndigheten och Svenska kraftnät har hittills dansat efter HaV:s pipa. För att de ska börja ta sitt ansvar krävs kraftiga förstärkningar av kompetens och resurser. Att äntligen avskaffa Kammarkollegiets roll i vattenförvaltningen är däremot en enkel sak. Till sist. De samhällsekonomiska vinsterna av kraftigt bantad vattenförvaltning, enklare handläggning i domstolarna, minskat behov av juridiska m fl konsulter torde överstiga en halv miljard kronor årligen. På 20 år blir det mer än 10 miljarder. Thomas Sandberg, ordförande SVAF Vattenförvaltningen måste göras om i grunden SVAF välkomnar den aviserade pausen i omprövningen av miljötillstånd för vattenkraften. Vi lägger här, inom ramen för EU-rätten, fram förslag på vilka förändringar som behöver genomföras innan omprövningarna återupptas. Att förslagen är många och långtgående beror på att vattenförvaltningen så flag4 SVENSK VATTENKRAFT #4 2022 rant avvikit från de beslut riksdag och regering fattat. SVAF bejakar miljöåtgärder där sådana är biologisk motiverade men vi avvisar åtgärder som omöjliggör eller allvarligt hotar fortsatt verksamhet. En minskad elproduktion i Sverige leder till ökad kolkraftproduktion i våra grannländer och alltså negativa klimatkonsekvenser. En utrivning av dammar ger återkommande torrläggning och därmed stora biologiska skador. Det skadar dessutom en rad andra samhällsintressen som månghundraåriga natur- och kulturmiljöer, människors livsmiljöer, rekreation, vattenförsörjning och bevattning m m.